A magyarok 15 százalékát verték már át hamisítvánnyal
A fogyasztók minden eddiginél több veszélynek vannak kitéve a termékhamisítás miatt.
Az Európai Unió Szellemi Tulajdoni Hivatala által készített, Az európai polgárok és a szellemi tulajdon című, 2020-as tanulmány szerint a fogyasztók még mindig nehezen különböztetik meg a valódi termékeket a hamisítványoktól.
A tanulmányban rámutatnak arra, hogy az európaiak 9 százaléka állította, hogy valamilyen hamisítványt vetettek meg vele, de ezen belül az uniós tagállamok között jelentős különbségek vannak.
A félrevezetett fogyasztók aránya Magyarországon 15 százalék, Bulgáriában 19 százalék, Romániában 16 százalék,
a legalacsonyabb számokat az EU-n belül Svédországban (2 százalék) és Dániában (3 százalék) mérték.
Idézik, hogy az Eurostat adatai szerint 2020-ban az európaiak több mint 70 százaléka vásárolt online, a hamisított termékekkel kapcsolatos bizonytalanság továbbra is fontos szempont az uniós polgárok számára.
Ismertetik, hogy a hamisítványok az uniós behozatal 6,8 százalékát teszik ki 121 milliárd euró értékben, és szinte minden ágazatot érint, köztük a kozmetikumok és a játékok, a bor és más italok, az elektronikai termékek, a ruházat, de még a növényvédő szerek területét is.
Hangsúlyozzák, a hamisítványok a fogyasztókra
súlyos egészségügyi és biztonsági kockázatot jelenthetnek a veszélyes vegyi anyagoknak kitettség, de más veszélyforrások miatt is.
(Kiemelt képünk illusztráció: Hamisított Nike sportcipők a lipcsei repülőtér vámhivatali irodájában. Fotó: DPA/AFP | Hendrik Schmidt)