A BKV egyenesbe is kerülhet
Két-három év alatt lehetne átalakítani a főváros közlekedési cégét, ennyi idő kellene ahhoz, hogy létrehozzák a holding-rendszert - mondta Kocsis István, a BKV vezérigazgatója az MTI-nek adott interjúban. A vezérigazgató kijelentette, hogy ha a tulajdonos fővárosi önkormányzat is elfogadja a terveket, akkor már jövő évben elkezdődhet a vállalat átalakítása. Ennek egyik első lépcsője volt a szerdai kormányhatározatban említett elővárosi közlekedési vállalat, amelybe az állam valószínűleg egy cégén keresztül 30 milliárd forinttal, míg a közlekedési cég a HÉV vagyonelemeivel szállna be.
– A holding megteremtené a tőkebevonás lehetőségét, szétválasztaná a működési és beruházási ráfordításokat, transzparenssé tenné a támogatások felhasználását és 4-5 milliárd forint megtakarítást eredményezne – mondta a vezérigazgató.
Kocsis István szerint 2009-ben a cég legfontosabb feladatai közé tartozik a járműpark modernizációja - jelenleg 15 év a járművek átlagéletkora, pedig átlagosan 6-8 év lenne az elfogadható -, a vállalat vagyonelemeinek átvilágítása, és a humánerőforrás hatékonyság javítása.
A vezérigazgató hangsúlyozta: számít arra, hogy sikerül megegyezni a szakszervezetekkel a cég átalakításáról, amelybe egyébként őket is bevonják, és a bérekről is.
A BKV idei előirányzott hiánya mintegy 18 milliárd forint, a kamatterhek pedig hatmilliárd forintot tesznek ki. A vállalat nagyon nehéz helyzetbe kerülhet a jövő évben, amikor bizonyosan problémásabb lesz hitelhez jutni, a kamatterhek pedig növekedhetnek - mondta Kocsis István. Ezzel kapcsolatban úgy nyilatkozott, hogy a cég adósságállományát, amely mintegy 80 milliárd forint, valószínűleg nem sikerül leküzdenie a BKV-nak, de nem is ez a cél. A cél az, hogy a vállalat képes legyen törleszteni a hitelek kamatait.