Olyan baktériumot találtak a szájban, amely képes megölni a rákot

Bizonyos szájban található baktériumok megfertőzik a feji, illetve nyaki rákos elváltozásokat, és gyakorlatilag elpusztítják a rákos sejteket. Erre az eredményre jutott egy új kutatás, amelyről a Guardian számolt be.

2024. augusztus 21., 12:12

Tudósok felfedezték, hogy egy gyakori szájbaktériumtípussal hatékonyan kezelhető a rák – számol be róla a Guardian. A Guy's and St Thomas' és a King's College London kutatóit is meglehetősen meglepte a felfedezés, hogy a fusobacterium – a szájban gyakran megtalálható baktériumtípus – úgy tűnik, képes elpusztítani bizonyos rákos megbetegedéseket.

Több rák kezelésében is szerepet játszhat a friss felfedezés

A fej- és nyaki rákban szenvedő embereknél, akiknél ezt a baktériumot megtalálták a rákos sejtekben, sokkal jobb eredményeket tudtak elérni a tanulmány szerint. A kutatók a kezdeti megállapítások után most az összefüggés mögött álló pontos biológiai mechanizmusokat vizsgálják.

Dr. Miguel Reis Ferreira onkológus, a tanulmány vezető szerzője, a Guy's and St Thomas' fej-nyaki rákos megbetegedésekkel foglalkozó szakorvosa a PA hírügynökségnek azt nyilatkozta, hogy amennyiben ezeket a baktériumokat megtalálják a fej-nyaki rákos megbetegedéseken belül, akkor azok sokkal jobb kimenetelűek.

„A másik dolog, amit találtunk, hogy sejtkultúrákban ez a baktérium képes megölni a rákot.”

Hozzátette: „Ez a kutatás feltárja, hogy ezek a baktériumok a korábban ismertnél összetettebb szerepet játszanak a rákhoz való viszonyukban – lényegében a fej- és nyaki rákos sejteket olvasztják be. Ezt a megállapítást azonban ellensúlyozni kell azzal az ismert szerepükkel, hogy a rákos megbetegedések, például a bélrák rosszabbodását idézik elő.”

Több baktérium is befutó lehet a rák elleni harcban

A tudósok modellezéssel azonosították, hogy mely baktériumok lehetnek érdekesek a további vizsgálatok szempontjából. Ezután laboratóriumban megvizsgálták a baktériumok rákos sejtekre gyakorolt hatását, és 155 olyan fej-nyaki rákos beteg adatainak elemzését is elvégezték, akiknek a tumorinformációit a Cancer Genome Atlas adatbázisába küldték be.

A laboratóriumi vizsgálatok során a kutatók petri-csészékbe helyeztek a baktérium mennyiségét, és néhány napig ott hagyták őket. Amikor visszatértek, hogy megvizsgálják a baktériumok rákra gyakorolt hatását, azt találták, hogy a rák szinte teljesen eltűnt.

Azt találták, hogy a fej- és nyaki rákos sejteknél 70-99%-kal csökkent az életképes rákos sejtek száma, miután megfertőzték őket a fusobaktériummal.

A betegek adatainak elemzése azt mutatta, hogy azoknak, akiknek a rákjukban fusobaktérium volt, jobbak voltak a túlélési esélyei azokhoz képest, akiknek nem volt. A fej- és nyaki rákokban kimutatható fusobaktérium 65%-kal csökkentette a halálozás kockázatát azokhoz a betegekhez képest, akiknek a rákja nem tartalmazta a baktériumot.

A kutatók remélik, hogy a felfedezés segíthet a fej- és nyaki rákos betegek kezelésének irányításában, amely a száj, a torok, a hangszalag, az orr és az orrmelléküregek rákos megbetegedéseit foglalja magában.

(Kiemelt képünk illusztráció. Fotó: Shutterstock)

Számos ráktípusnak vannak egyértelmű jelei, amelyeket nem veszünk komolyan. A túlélés esélyeit azonban nagymértékben megnöveli, ha a tünet alapján elgondolkodunk, talán rák áll a háttérben. Az evés közben jelentkező tünetek is beszédesek, érdemes rájuk odafigyelni.