Időskori fogyókúra: könnyebb, mint gondolná

Bár az idő előrehaladtával egyre lassul az anyagcsere, ezért egyre nehezebben szabadulunk meg a plusz kilóktól, nem kell elkeseredni. Van néhány módszer, ami segíti az időskori fogyást is.

2024. március 20., 11:56

Szerző:

stuttgarter-zeitung.de cikke szerint, amit a Blikk szemlézett, ahogy egyre idősebbek leszünk, úgy változik a hormonháztartásunk működése, ami lassítja az anyagcserét. Azt tudjuk, hogy a fogyás érdekében a szervezetnek több energiát kell elégetni, mint amennyit magunkhoz veszünk, és minél idősebbek leszünk, annál kevesebb kalóriára lesz szükségünk. Ez nem csak megnehezíti a fogyást, hanem speciális egészségügyi követelményeket is jelent az időskori fogyókúra során.

Ha azonban változtatunk néhány szokásunkon, akkor idősebb korban is egészséges keretek között adhatjuk le a pluszkilókat. A fogyás hatására nem csak az életminőség javul, hanem enyhülnek a panaszaink, és további betegségeket is megelőzhetünk a segítségével.

A fogyókűra előtt konzultáljon az orvosával

Az első dolog, hogy beszéljük meg kezelőorvosunkkal a fogyókúrás terveinket. Az olyan korábbi problémák, mint például a cukor-, a szív- és érrendszeri betegségek miatt mindig egyénre szabottan kell kialakítani a súlycsökkentő programot. Ne feledjük, míg egyes betegségeket fogyással lehet enyhíteni, más problémákat felerősíthet a diétázás.

Az időskori fogyókűra alapja a kiegyensúlyozott étrend

A fogyás elsősorban diétával kezdődik. Az időskori fogyókúra során fellépő hiánytünetek megelőzésének érdekében fontos a kiegyensúlyozott táplálkozás, ezért az étrend nagy részét zöldségeknek és gyümölcsöknek kell kitenniük.

Emellett gondoljuk át, mekkora adagokat eszünk? Zsíros, cukros ételeket fogyasztunk? Sokat nassolunk? Amennyiben megfigyeljük egészségtelen étkezési szokásainkat, könnyebben felismerhetjük, miért nem megy a fogyás. Ha például két étkezés között nem telik el 3-4 óra, akkor az anyagcsere nem tud hatékonyan működni. Azt azonban ne feledjük, hogy a fogyás nem áldozatvállalás. Ellenkezőleg! Próbáljuk meg élvezni a változatos, kiegyensúlyozott táplálkozást, és annak pozitív hatásait.

Tilos koplalni!

Idősebb korban egyáltalán nem szabad radikális diétát folytatni. Az alacsonyabb kalóriaszükséglet és az időskori fogyás nehézségeinek fő oka a lelassult anyagcsere. A túl nagy kalóriadeficit – az energiaszükségletnél alacsonyabb a kalóriabevitel – hatására a szervezet még jobban lelassítja az anyagcserét, és néhány hét múlva a kalóriaszükséglet tovább csökken. Így hosszú távon még problémásabb lesz a fogyás, ami után gyakori a jojóeffektus.

Megfelelő motiváció

Az egészséges táplálkozás és a fogyás számos panaszon javíthat, ezért koncentráljunk erre az új, jobb életminőségre, és jutalmazzuk meg magunkat kikapcsolódással, apró ajándékokkal. Legyen az bármi, megérdemeljük!

Amivel az anyagcsere fokozható

Igyunk meg naponta legalább 1,5 liter vizet.


Legyünk aktívak, mozogjunk rendszeresen – sétáljunk, kerékpározunk, ússzunk, ami jólesik és amit engedélyez az orvosunk.


Aludjunk és pihenjünk eleget – bizony ez is jót tesz az anyagcserének.

(Kiemelt képünk illusztráció. Fotó:  ThomasWolter via Pixabay)

15:04

Nagyon komoly problémát jelent Magyarországon az elhízás. A statisztika szerint a pubertáskor előtt elhízott emberek 70 százaléka felnőttként is elhízott lesz, aminek oka többek között a túl kevés testmozgás és a túlzott energiabevitel.