Több hétre is szükség lehet ahhoz, hogy elmozdítsák a Szuezi-csatornában ragadt hajót
Legkorábban jövő szerdán lehet vége az áldatlan állapotnak.
Legkorábban jövő szerdán sikerülhet elmozdítani a Szuezi-csatornában megfeneklett szállítóhajót. Az Ever Given jelenleg keresztben áll a szűk vízi útvonalon, ahol a világ kereskedelmének 10 százaléka halad át – így számos ágazat, többek között az olajipar és az autógyártás ellátóláncai is akadoznak. Az ázsiai importra szoruló európai cégek, de akár a kényelmes online ételrendeléshez szokott polgárok is megérezhetik ezt.
Eredetileg úgy becsülték, hogy csupán pár napba telhet újra vízre tenni a 200 ezer tonnás hajót. A folyamat azonban hosszabb és drágább is lesz, mint ahogy azt elképzelték.
Azért történt különösen rossz időben a baleset, mert a koronavírus és a brexit miatt amúgy is fennállt a veszélye az ellátás akadozásának és az árucikkhiánynak szerte a világban. A helyzet Európában számos logisztikai problémához vezethet: konténerhiányok és késlekedő szállítmányok, valamint a szállítási árak emelkedése is várható.
A vontató- és ásómunka már kedden megkezdődött az Ever Givennél, de a 400 méter hosszú hajót nem sikerült elmozdítani a hozzá képest apró járművek segítségével. A „forgalmi dugóba“ ragadt hajók számra szerdára 186-ról 300-ra nőtt – összesen több milliárd dollárnyi szállítmány várakozik a csatornánál.
Ha kiderül, hogy le kell pakolni az Ever Given majdnem egy milliárd dollárt érő rakományát, vagy hogy maga a csatorna is komoly javításokat igényel, legkevesebb két hétbe telhet, mire sikerül megoldani a helyzetet.
Közben több hajózási cég is úgy döntött, hogy a várakozás helyett inkább Afrika megkerülésével szállítja le rakományát – ez természetesen sokkal drágább, és hosszabb ideig is tart.
Az akadály elhárításával sem fognak véget érni a szállítmányozók problémái: a fennakadás miatt több hónapra előre felborulhatnak a szállítmányozási menetrendek. Ráadásul a most feltorlódott hajók szinte egy időben fognak majd megérkezni az európai kikötőkbe, ezzel pedig azok kapacitásait is túlterhelhetik.
(Kiemel kép: A Cnes2021, Distribution Airbus DS által közreadott műholdfelvétel a keresztbe fordult és beszorult Ever Given nevű konténerszállítóról a Szuezi-csatornában 2021. március 25-én. A világ egyik legnagyobb teherhajója egy napja blokkolja a forgalmat, mintegy 150 hajó torlódott fel emiatt. Fotó: MTI/AP/Cnes2021)