Óriási biznisz lehet a kiselejtezett akkuk újrahasznosítása
A világ legnagyobb lítiumbányász cége is lehetőséget lát benne. 2035-re akár 4 millió tonna akkumulátor szavatossága jár le.
Forgalomból kivont autók akkumulátoraiból fedezné a megnövekedett igényt a világ legnagyobb lítiumbányász cége. Az Albemarle akkumulátorgyártókkal is együttműködik az újrahasznosítás érdekében, amit a cég egy kulcsfontosságú lépésnek nevez az elektromos autózás jövője szempontjából.
A kiöregedett autók akkumulátorpiacába egyre több cég fektet be, miután a világ lítiumkészlete fogytán van. 13 évvel a Tesla Roadster bemutatása után az elektromos autók első generációja elkezdett kifutni, a benne lévő akkumulátorok azonban még újrahasznosíthatóak.
Az újrahasznosítás még nagyon korai szakaszban tart, most kezdünk belefektetni. Egy olyan jövőbeli erőforrásként tekintünk erre, amire a jövőben építeni szeretnénk
– mondta Eric Norris, az Albemarle egyik vezetője. Norris szerint a kereskedelmi tevékenység igazán az évtized második felében fog beindulni, amikor már törvények is előírják, hogy a kifutó elektromos autók akkumulátorait újra kell hasznosítani.
A Bloomberg szerint 62 ezer tonnányi akkumulátor szavatossága járt le 2020-ban, 2035-re pedig ez a mennyiség akár 4 millió tonna is lehet. 2030-ra az elektromos autók piaca évente 26 millió eladásra számíthat, a hulladékudvarok pedig évente közel 1,7 millió tonna leselejtezett akkumulátorra készülhetnek. Kent Masters, az Albemarle ügyvezető igazgatója szerint az újrahasznosítást helyben, Európában és Észak-Amerikában végzik majd el.
Az újrahasznosítás a környezetvédelem szempontjából is fontos, mert ezáltal csökkenthető a lítiumbányászati tevékenység. Az elektromos autók leselejtezett akkumulátorai a jövőben értékes kobalt- és nikkelforrásnak is számíthatnak.
(Kiemelt képünk illusztráció: DPA/AFP | Christian Charisius)