Új, meglepő alkalmazások az iwiw-en

A jövő online marketingje: költségtakarékos, hatékony, közösségi: megnyitott a SODAPOP!

2008. december 17., 19:23

Véletlen az egybeesés, de a gazdasági válsággal egy időben egy olyan költséghatékony hirdetési forma lép be az online-marketing piacra, mely alapjaiban változtathatja meg a hangsúlyokat a következő években. Egy amerikai felmérés szerint ezekkel a hirdetésekkel a fogyasztóknak hetvenötször annyi kapcsolatuk van, mint a hagyományos bannerekkel és ötször annyi, mint egy TV reklámmal. A felhasználók 85%-a használja egynél többször, 56%-a több mint kilencszer. A hirdetés interaktív, hiteles, ára pedig töredéke egy közepes kampánynak. Ez a csodafegyver az „appvertising”.

A hazai online reklámpiacon is komoly átrendeződést eredményezhetnek az iWiW közösségi portálon 2009-től bevezetésre kerülő mini-alkalmazások. Ezeket a kis programokat bárki elkészítheti és bevonhatja ismerőseit azok használatába, akik újabb barátoknak ajánlhatják azokat. A lehetőségek végtelenek. A virtuális ajándékküldéstől a filmélmények megosztásán keresztül, az online pókerjátszmákig szinte minden elképzelhető. Magától értetődő tehát, hogy a több millió, többségében aktív felhasználót tömörítő portál mini-alkalmazásai új dimenziókat nyitnak a marketing területén is. A hirdetők többsége számára még homályos területen mutat utat a «SODAPOP APPVERTISING», melyet maguk az iWiW létrehozói és reklámszakemberek alapítottak.

Szociális marketing - mindenkinek, egyenként

„Social marketing” azaz közösségi marketing, „appvertising” azaz reklámüzenet köré épített közösségi alkalmazások. Szinte ismeretlen kifejezések ezek a hazai hirdetők előtt, pedig a szakma többsége és a trendek szerint ez az online marketing jövője. A felnőtt internetezők 37%-a, a fiatalok 70%-a használ rendszeresen közösségi portálokat. Az iWiW portálon hazánk lakosságának közel harmada jelen van, napi egy millióan használják. Mégis, a teljes hazai reklámozásnak kevesebb mint kb. 0,005%-a kapcsolódik közösségi tevékenységhez. A weboldalakon még mindig szinte kizárólag banner reklámok futnak, amelyeket az internetezők többsége elutasít, letilt, vagy észre sem vesz. Ennek egyik fő oka lehet, hogy a legsikeresebb portál az iWiW felhasználóit és kapcsolati hálóját nem lehetett bevonni ilyen tevékenységbe, egy új közösségi mozgalom létrehozása pedig gigantikus költséget és bizonytalan sikert jelent a telített piacon.

Az iWiW alkalmazások megjelenésével ez gyökeresen megváltozik. „Egyáltalán nem mindegy, hogy autómmal elszáguldok egy óriásplakát mellett, vagy személyesen egy jó barátom ajánlja figyelmembe ugyanazt a terméket!” - hasonlítja össze ezt a lehetőséget a hagyományos reklámozással Alex Poulson, a Raygun Reklámügynökség angol kreatív vezetője. „Az iWiW alkalmazásainak megvan a lehetősége, hogy szinte minden magyar internetezőt elérjen, és rajtuk keresztül a márka újfajta dialógust kezdeményezzen a vásárlókkal. A Facebookon számtalan sikeres példa van erre, most Magyarországra is eljutott ez a trend, remélem a cégek felismerik az ebben rejlő lehetőséget. Ebben segít a SODAPOP,” A fejlesztők és a hirdetők szinte szabad kezet kapnak a felhasználók bizalmába férkőzéshez. De csak szinte, hiszen direkt reklámtevékenységet nem is szabad és nem is érdemes folytatni. Az alkalmazás csak akkor lehet sikeres, ha használható, élvezhető, megosztásra ösztönöz, készítője ismeri az online közösségi és vírusmarketing mechanizmusokat.

Szóda pop

„Az iWiW fejlesztésekor még mi se gondoltuk, hogy a közösségi hirdetés külön fogalommá nőheti ki magát. 2009-ben a SODAPOP munkája arra fókuszál majd, hogy elfogadtassa a hirdetőkkel a közösségi gondolkodás fontosságát, hisz vásárlóik már korábban belátták ezt.” - mondja Bányai Zsolt, az iWiW-et alapító és megalkotó szoftvercég, a Virgo Systems vezető tanácsadója. „A másik, hogy helyismeretünkkel hozzásegítsük őket a számukra legmegfelelőbb alkalmazáshoz. Előbb vagy utóbb a hirdetők többsége lépni fog ebbe az irányba, a kérdés az, ki lesz az elsők közt.”