Tiszta ötödik elem: jöhetnek a légitaxik

Éveken belül indulhat a sorozatgyártása a Skydrive légitaxijának.

2023. november 5., 09:55

Szerző:

Két éven belül indulna a sorozatgyártása a Skydrive légitaxijának. Az eszköz forradalmasítja a városi közlekedést – írja a HVG. Forradalmasíthatja mindazt, amit a városi közlekedésről gondolunk – mondja Fukuzava Tomohiro a Skydrive feje, akinek termékét az első „repülő autóként” emlegetik. A japán startup fiatal vezetőjével Tokióban, a Japan Mobility Show-n készített interjút a HVG, aki az elmúlt években igazán sokat tett azért, hogy a „repülő autó” a sci-fik világából elinduljon a valóság felé.

A Skydrive persze a szó szoros értelmében nem autó: nincs kereke és nem is tud közúton haladni – első ránézésre egy nagyobb drónról van szó, ha pedig technikailag pontosak akarunk lenni eVTOL-ról, vagyis elektromos – innen az „e” –, függőleges felszállásra és leszállásra (Vertical Take Off and Landing - VTOL) képes szerkezetről, amely képes ember szállítására. Az ilyen eszközöket inkább légitaxiként szokás emlegetni. 

A céget magát két évvel korábban alapította Fukuzava, aki már az egyetem után kísérletezett repülő autók fejlesztésével. Az időközben több mint kétszáz fős céggé nőtt Skydrive a Suzukival társult, és az együttműködés keretében az autógyártó ivatai üzemében állíthatják elő a járművet, amely a jelenlegi tervek szerint a 2025-ös oszakai világkiállításon debütálhat. A tervek szerint évente akár százat is legyártanának. 

A légitaxinak előnyei is vannak: csendesebb, környezetbarátabb és könnyebb kezelés. A csendességet könnyű mérni: amíg egy helikopter átlagosan 80 decibeles hangerővel hasít az égen, egy autó hangereje 60-70 decibel, a Skydrive inkább utóbbira hasonlít, vagyis semmivel sem zavaróbb a közúti közlekedésnél. A környezetbarátság az elektromos meghajtásból ered – gondolnánk, ám ennél többről van szó. A jármű felszállótömege ugyanis kevesebb, mint fele egy hasonló kapacitású helikopterének, a leírás szerint mindössze 1,4 tonnát nyom. A könnyebb kezelés alapja az, hogy – köszönhetően az elektromos hajtásnak is – az alkatrészek száma 10-20 ezer, szemben a helikopterek százezres nagyságrendű darabjaival. És ott van persze a legnagyobb előny - legalábbis a hagyományos taxikhoz képest: a gyorsaság. Mint Fukuzava mondja, most a városi közlekedésben átlagosan 20 kilométer/órás sebességet lehet elérni, légitaxijuk ehhez képest száz kilométeres sebességgel tud haladni célja felé.

(Kiemelt képünkön Az ötödik elem egy képkockája. Forrás: Youtube)