Széndioxidkvótát a légitársaságoknak is!
A G8 ma átalakult G16-tá a klímavédelem érdekében. A világ 16 legerősebb gazdaságú országának vezetői támogatásukról biztosították az üvegházhatást okozó gázok kibocsátásának nagy csökkentését. Számszerű célokat a korábbi G8 nyilatkozathoz hasonlóan ezúttal sem állapítottak meg, de hangsúlyozták, hogy ezekben jövő év végéig meg kellene állapodnia a nemzetközi közösségnek az ENSZ égisze alatt folyó tárgyalásokon.
Radikálisan csökkenteni kell középtávon a légkörbe jutó üvegházhatású gázok mennyiségét - ismerte el szerdán Japánban, a G8-országok csúcstalálkozóján a világ tizenhat legnagyobb gazdaságát tömörítő fórum. Ennek érdekében meg kell fogalmazni a középtávú célokat - áll a találkozón elfogadott zárónyilatkozatban, amely azonban sem konkrét számokat, sem határidőket nem tartalmaz.
A szöveg mindössze a Kormányközi Éghajlati Tanács (IPCC) javaslatainak "komoly figyelembevételét" ajánlja. Az ENSZ-testület nemrégiben megjelent ajánlása szerint 2000-hez képest 2050-ig 50-85 százalékkal kellene csökkenteni a széndioxid-kibocsátást ahhoz, hogy a Föld légkörének melegedése megálljon. A tanácskozáson a G8-országok mellett az öt nagy fejlődő országot tömörítő G5-országcsoport (Kína, India, Brazília, Dél-afrikai Köztársaság, Mexikó), valamint Ausztrália, Indonézia és Dél-Korea vett részt. Ez a 16 ország felel együttesen az üvegházhatású gázok összkibocsátásának nyolcvan százalékáért.
Korábban a Nyolcak azt hangsúlyozták, hogy meg kell határozni az egyes országok középtávú vállalásait, és hogy e világméretű kihívásra csak globális választ lehet adni. Ennek kapcsán szükségesnek nevezték, hogy az összes nagy gazdaság, köztük India és Kína is teljesítse a maga kötelezettségét e téren. Tudomásul vették, hogy az üvegházhatás megfékezésére kidolgozandó egyes nemzeti tervek eltérőek lehetnek.
A klímavédelemmel kapcsolatos hír, hogy az Európai Parlament Strasbourgban megszavazta, hogy 2012-től az összes Európából induló, illetve ide leszálló géppel rendelkező légitársaságot bevonják az EU kibocsátás-kereskedelmi rendszerébe. Ez az intézkedés az uniós légitársaságok mellett az európai repülőtereket használó, külső országbeli légi fuvarozókra is vonatkozik majd. A javaslatot még jóvá kell hagynia a tagállamok kormányait képviselő Tanácsnak is.
A légitársaságokat széndioxid kvóta vásárlására kötelezik 2012. január 1-jétől. A számukra engedélyezett kvóta 15 százalékát sem kapják ingyen és automatikusan, hanem arra árverésen kell majd licitálniuk. Az eddigi rendszertől eltérően a hatékonyabb gépeket használó légitársaságokat jutalmazó, egységes európai séma alapján osztanak. A kibocsátás-csökkentési célt a 2004-2006-os évek bázisán határozták meg. Az első periódusban (2012-ben) ez 3 százalék, a másodikban (2013. január 1-től) már 5 százalék lesz. A kvótán felül szennyező anyagot kibocsátó légicégeknek ugyanúgy a szabadpiacon kell majd többletengedélyeket vásárolniuk az európai rendszerben lévő bármely vállalattól, mint eddig is az iparvállalatoknak. Az aukciós bevételeket a klímaváltozás elleni küzdelemre kell fordítani.
A repülés termeli az EU-beli széndioxid-kibocsátásnak körülbelül a 3 százalékát, de a légitársaságokat eddig kihagyták a kibocsátás-kereskedelmi rendszerből, nehogy károsítsák az európai vállalatok nemzetközi versenyképességét. Még hivatalos - az Európai Bizottság által közölt - számítás szerint is ugyanis a rendszerben való részvétel 2-9 euróval növeli a jegyárakat EU-n belüli menettérti légiutakra. A légitársaságok bevonását mégis időszerűvé tette, hogy a légiforgalom 2020-ig várhatóan megkétszereződik.