Nem fantázia, hanem tudomány: Napelemmel a jeges utak ellen

Az Idaho állambeli kis Sagle városban élő, 53 éves elektromérnök, Scott Brusaw a hagyományos aszfalt, illetve beton helyett szupererős üvegből készült napenergiával fűtött utakat tervez. Különös megoldásai a szövetségi kormány figyelmét és a General Electric érdeklődését is felkeltette.

2011. január 31., 12:33

Éles kritikával illetik New York, Atlanta és Georgia polgármestereit a jelenlegi nagy téli viharok kezelésével kapcsolatban, de a közeljövőben a technikai fejlődés lehetővé teszi, hogy a városok utcái megtisztuljanak a hótól és jégtől, egyszerűen úgy, hogy az úttest leolvasztja magáról. A kemény téli időjárás Amerika szerte óriási terheket ró a nemzetgazdaságra. Az üvegfelületbe beépített napelemek lehetővé teszik, hogy az autópályák óriási naperőműként működjenek, beágyazott fűtőelemekkel, amelyek fölöslegessé teszik a hókotrók és más havat eltávolító eszközök használatát. A feltaláló most kísérletezi ki, milyen hőmérséklet-beállításra van szükség az autók hátsó ablakfűtéséhez hasonló megoldásban.

Az utak által termelt energiát fel lehetne használni elektromos járművek újratöltésére, a világítás és az út mentén elhelyezett figyelmeztető LED-ek működtetésére is. Valójában Brusaw abban is hisz, hogy ha széleskörűen elfogadják a napenergiával működő autópályákat, azok képesek világszerte tiszta energiát előállítani a kőolaj felhasználása helyett, és ezáltal megmenthető lesz a bolygónk a globális éghajlati változásoktól.

Brusaw nem az egyetlen, aki ilyen ötlettel állt elő. Rajib Mallick, a Worcester Polytechnic Institute mérnöke Massachusettsben hasonló tervet dolgozott ki. Kollégáival együtt a Nemzeti Tudományos Alapítvány és a Massachusetts-i Technológia Műszaki Egyetem ösztöndíjának felhasználásával hőtároló járdák kialakításán fáradozik. Az egyik ötletük, hogy 2,5 cm-es folyadékkal töltött csöveket fektetnek le a járdába, ami ellenáll a fagynak. Meleg időben a nap által felfűtött folyadék hőjét egy különálló kamrába vezetik, és ott tárolják, hideg időben azonban, amikor arra van szükség, a csöveken átengedik a forró folyadékot, amely így elolvasztja a havat és a jeget. Mallick szerint, mivel az ország több mint 3 millió mérföldnyi úttal rendelkezik, ha ilyen módon fel tudják használni a rájuk tűző nap energiáját, nem lesz szükség a napelemes cellákra. Nyáron a közeli épületek víztárolóiba kerülne elvezetésre az aszfaltban termelődő hő. Így a járdák nem választhatók el a mellettük elhelyezkedő épületektől, és környezetbarát kialakításúvá válnának. Mallick és munkatársainak számításai szerint 6 éven belül megtérülne a befektetés pl. egy olyan meleg éghajlatú városban, mint a floridai Miami.

Brusaw számításai szerint a napenergiát hasznosító autópálya mérföldenként 4,4 millió dollárba kerülne. Csúcsforgalom esetén is 50 %-os hatékonysággal tudná a napenergiát összegyűjteni. A Dayton Egyetem kutatói szerint a szupererős üveg is előállítható. Egy másik szövetségi program keretében a Nebraska Lincoln Egyetemen azt kutatják, hogyan lehet az autópályák mentén elhelyezett vegyes, nap- és szélenergia generátorokkal üzemeltetni az autópályák infrastruktúráját, illetve a felhalmozódott többletenergiát továbbküldeni a közeli településekre.

A napenergiát hasznosító autópálya prototípusa parkolóhelyeken már tavaszra elkészülhet. Ezek a helyek a legalkalmasabbak a technológia kipróbálására és tökéletesítésére olyan partnerek bevonásával, mint a McDonald's vagy a Walmart étterem láncok - írta az atv.hu.