Ismét az MVM nevében támadnak a csalók – most a túlfizetéses trükk a sláger
Az MVM ügyfelei továbbra sincsenek biztonságban: hamis üzenetekkel verhetik át őket a csalók.
Sajnos egyre többször fordul elő, hogy a csalók nagyobb cégek és szolgáltatók nevével visszaélve próbálnak pénzhez jutni. A közüzemi szolgáltatók is jó alapot kínálnak számukra, hiszen ezekkel minden háztartás kapcsolatban áll, így sajnos nem meglepő, hogy az MVM is érintetté vált az internetes csalások kapcsán – számolt be róla többek között az InfoStart.
A digitális megoldások kétségtelenül kényelmesek, és manapság már sokan az online megoldásokat részesítik előnyben a pénzügyekkel kapcsolatban is. Nemcsak az online vásárlások, hanem díjfizetések is lebonyolíthatóak az interneten keresztül, hiszen a legtöbb szolgáltató ma már lehetőséget biztosít arra, hogy az ügyfelek a számlákat a szolgáltató weboldalán vagy saját applikációján keresztül egyenlítsék ki.
Ez azonban hordoz magában veszélyeket, amennyiben az ügyfél nincs tisztában azzal, hogy milyen biztonsági elemekre kell figyelni, és a kiberbűnözők a figyelmetlenséget gyakran ki is használják.
Az MVM is figyelmeztetett a hamis üzenetekre
Amennyiben az ügyfél arra korábban engedélyt adott, a szolgáltatók e-mailben is értesíthetnek az aktuális számlaegyenlegről, sőt akár azt is felkínálhatják, hogy az üzenetben elhelyezett linkre kattintva az esetleges tartozást kényelmesen befizesse a címzett. Ezt kihasználva a bűnözők gyakorlatilag bárkinek küldhetnek olyan hamis levelet, amelyben tartozásra hívják fel a figyelmet, csakhogy a fent említett link a szolgáltatóéra a megszólalásig hasonlít álweboldalra mutat. Aki ezen keresztül befizetést indít, a bűnözőknek küldi el a pénzt.
A csalók eközben arra is rájöttek, hogy a tartozással riogató leveleknek sokan már nem dőlnek be (bár még most is akadnak áldozatok), így új csalási formát találtak ki. Továbbra is visszaélnek a szolgáltatók nevével, ám megfordították a levelek tartalmát: nem pénzt kérnek, hanem túlfizetésre hivatkozva biztatják az ügyfelet, hogy igényelje vissza a pénzt. Ehhez meg kell adnia a bankkártyája, illetve a bankszámlája adatait, csakhogy ezzel máris kiszolgáltatja magát a bűnözőknek.
Az ilyen jellegű csalások esetén az a legnagyobb veszély, hogy nemcsak a szóban forgó összeget bukhatja el az áldozat: mivel kiadta egy hamis weboldalon keresztül a bankszámlájához, illetve a bankkártyához tartozó adatokat, azokkal a bűnözők számos módon visszaélhetnek, ráadásul könnyedén hozzáférhetnek az adott bankszámla teljes tartalmához is.
Az MVM felhívta a figyelmet arra, hogy sosem kérik bankkártyaadatok megadását, bármilyen fizetés indítása előtt pedig érdemes ellenőrizni az e-mailben található számlaszámot, az ügyfél egyedi azonosítóját és az e-mail feladóját, de a magyar helyesírás szabályaitól eltérően megfogalmazott szöveg is gyanús lehet. Mindezek segítenek abban, hogy az ügyfelek könnyebben kiszűrjék az ilyen jellegű adathalász üzeneteket.
(Kiemelt képünk illusztráció. Fotó: Pixabay)