Már kevés pia is öl, butít és nyomorba dönt

Rossz hírünk van.

2022. március 7., 14:28

Szerző:

Akár napi egy pohár bor is megváltoztathatja az agy szerkezetét. Ezt állítják amerikai kutatók egy tanulmányban, amely a Nature Communications című szaklapban jelent meg. A Pennsylvaniai Egyetem és a Wisconsini Egyetem madisoni intézményének kutatói szerint a mérsékelt alkoholfogyasztás is kisebb agytérfogattal, a szürke- és fehérállomány kisebb tömegével jár együtt.

A túlzott alkoholfogyasztás egészségkárosító hatásai közismertek, a csekély vagy mérsékelt fogyasztás hatásairól azonban ellentmondóak a kutatások.

A két amerikai egyetem kutatói közel 37 ezer ember adatait elemezték a Brit Biobankban, amely félmillió nagy-britanniai lakos egészségi adatait tartalmazza. Munkájukban részt vett Gökhan Aydogan, a Zürichi Egyetem neuroközgazdásza is.
Vizsgálódásaik eredménye szerint egyértelmű, és a fogyasztás mértékével fokozódik a negatív összefüggés az alkoholfogyasztás és az agyszerkezet között azoknál, akik napi átlagban 1-2 alkoholegységnyi szeszesitalt fogyasztanak.

Egy korsó – fél liter – sör vagy egy nagy pohár – 1,7 deciliter – bor két egységnek számít.

Arra utaló jelek is vannak, hogy az alkoholfogyasztás hatásai az agyra exponenciálisan növekednek. Napi minden további ital erősebb hatást gyakorol, mint az aznap fogyasztott összes ital, így minden ital, amiről esténként lemondunk, jelentősen csökkentheti az agy öregedését – állapította meg Remi Daviet, a kutatás vezető szerzője, a Wisconsini Egyetem kutatója.
A kutatók szerint napi egy egységnyi alkohol elfogyasztása egy évvel öregíti az agyat azokéhoz képest, akik egyáltalán nem isznak alkoholt. Napi négy szeszesital elfogyasztása már az agy tíz évnyi öregedésével jár. A tanulmány szerzői hangsúlyozzák, kutatásuk célja nem az volt, hogy ok-okozati összefüggést keressenek az alkoholfogyasztás és az agystruktúra változása között, ennek bizonyítására további vizsgálatokra lenne szükség.

(Kiemelt kép: Shutterstock.com)

Bár az emberek 91 százaléka szereti, ha a márkák viccesek, és 72 százalékuk választana egy humoros márkát a konkurenciával szemben, az üzleti vezetők 95 százaléka tart a humor használatától az ügyfélkapcsolatokban egy felmérés szerint.