Maláj gép: a fekete doboz sem tud mindent

Nem biztos, hogy felfedné az eltűnt maláj utasszállító összes titkát a gép fekete dobozainak megtalálása. Az MH–370-es járat fekete dobozait (ezekből kettő van, egy hang- és egy adatrögzítő) készítő amerikai Honeywell szakértői szerint ugyanis a pilótafülkében elhangzó hangokat felvevő készülék csak az utolsó két órát rögzítette, márpedig ebben az esetben a kulcsfontosságú események vélhetően órákkal a gép tengerbe csapódása előtt, az irányváltáskor történhettek.

2014. március 26., 06:41

A nemzetközi szabályozás csak kétórányi felvétel megőrzését írja elő, mivel általában a szerencsétlenség kulcsmomentumai ekkor történnek. Ettől függetlenül az adatrögzítő fekete doboz megtalálása roppant fontos lenne, mivel ez – egy BBC-nek nyilatkozó brit pilóta szerint – alapvető információkat adhatna a gép útvonaláról.

A fekete dobozok eredetileg valóban feketék voltak, de mára már narancsszínűek, hogy könnyebben észrevehetők legyenek. Vízbe csapódás után hangjeleket bocsátanak ki, amelyeket mikrofonokkal és a jeleket analizáló készülékekkel lehet észlelni.

Egy másik jeladó vészhelyzetben (például földbe csapódáskor) ad jelet, ez azonban víz alatt nem működik. A fekete dobozban lévő, hangjelet adó készülék elemei ráadásul a maláj repülőgép esetében csak 30 napig bírják árammal. Korábban ennyi idő volt az előírás, jóllehet a 2009-ben az Atlanti-óceánba veszett és csak két év után megtalált Air France-gép tragédiája után ezt az időt felemelték 90 napra, de ezt nem mindegyik légitársaság tudta mostanáig az összes gépén megváltoztatni – adta hírül a NOL.hu.

Persze az adatok a hangjelző kimerülése után is megmaradnak, de a dobozokat meg is kell találni. Márpedig a tengerfenék a végső katasztrófa feltételezett helyén 1150 és 7000 méter között van. A tíz kiló súlyú fekete dobozokat hanglokátorokkal is meglehetősen nehéz lesz fellelni, különösen ha azok a roncs olyan részén helyezkednek el, ahol nehezen vehető a jelük: a tengerfenék iszapjába fúródtak vagy megsérült a felszínük – hangsúlyozta a BBC-nek David Mearns, a mélytengeri roncsok felkutatásában jeleskedő Blue Water Recoveries cég igazgatója.

Az Air France-gépet a jeladó kimerülése után lassan mozgó automata tengeralattjáróval fedezték fel. A mentésben részt vevő országok közül az Egyesült Államoknak, Kínának és Ausztráliának is vannak hasonló járművei, s a kínaiak Mearns szerint vélhetően be is vetnek ilyet.

Az amerikaiak egy lassan mozgó hajóról egy hosszú kötéllel engednek a mélybe lokátort , mely akár 6100 méter mélyről is felfedezi a hangjeleket – jelentette az AP. Ezek azonban ha felfelé melegebb vagy hidegebb vízrétegeknek ütköznek, megtörhetnek vagy visszaverődhetnek – szemléltette a további nehézségeket a Cranfield Egyetem egyik szakértője.