Megdöbbentő eredmény: már a konyhánkban is kémkednek utánunk
A friss felmérések szerint egyre több okoseszköz képes az adatgyűjtésre, akár azok is, amelyek a konyhában találhatóak.
Már többször beszéltek arról a szakértők, miként képesek adatokat gyűjteni a különféle okoseszközök. A legfrissebb brit vizsgálatok szerint azonban nem csupán a számítógépek, okostelefonok képesek erre, hanem az olyan háztartási gépek is, amelyek a konyhában vannak, írta meg az Infostart.
Így gyűjtenek adatokat a konyhai eszközök
Nagyon sok háztartásban vannak okoseszközök, melyekben közös tulajdonság, hogy mindegyik kapcsolódik az internetre, illetve a gyártó szervereire. Mivel folyamatosan fejlődik a technika, ezért egyáltalán nem számít szokatlannak, ha egy hűtő is okos, de kávéfőzőből is van már ilyen.
A Which? nevű, a tudatos vásárlást segítő brit szervezet most az elmúlt időszakban egyre népszerűbb forrólevegős sütőket (air fryer) vette górcső alá, természetesen olyan típusokra fókuszálva, amelyek okosak. Ezeknek az eszközöknek az előnyük, hogy ütemezni lehet a sütés elindítását, vagy különféle hőmérséklet-időtartam-kombinációkat lehet kiválasztani a különböző receptekhez.
Miközben tesztelték az eszközöket, a szervezet megfigyelte, hogy mindhárom sütő hozzáférést kért ahhoz, hogy a telefonos alkalmazása használhassa a készülék mikrofonját. Ezután az is kiderült, hogy a Xiaomi appja össze volt kapcsolva a Facebook nyomkövetőivel (tracker), valamint a TikTok hirdetési hálózatával – idézi a The Guardian beszámolóját a hvg.hu. Emellett arra is volt példa, hogy az app, amellyel az eszközt használták, elküldte a felhasználók adatai a gyártó szervereire.
A Which? más okoseszközöket is vizsgál, voltak olyan okosórák, amelyek szintén kértek hozzáférést a telefon adataihoz. Többek között a pozícióhoz, a mikrofonhoz és a fájlokhoz. Ugyanakkor a digitális hangszóróknál is találtak furcsaságokat, voltak olyan eszközök, amelyek telepített nyomkövetőket tartalmaznak, a különféle adatokat, pedig elküldik.
A brit adatvédelmi szervezet, az Information Commissioner’s Office (ICO) szerint a legújabb vizsgálatok arra engednek következtetni, hogy sok termék nemhogy az adatvédelemmel kapcsolatos elvárásaikat, de még a fogyasztói elvárásokat sem ütik meg.
Ez azonban nem jelenti azt, hogy a szóba forgó cégek kétesen kezelnék az adatokat. A Xiaomi például leszögezte, betartják a törvényeket, és semmilyen személyes adatot nem adnak tovább harmadik félnek.
(Kiemelt képünk illusztráció, Fotó: Shutterstock)