Jelnyelvi oktatás

Lezárult az MTA Nyelvtudományi Intézetében több éve zajló kutatáson alapuló JelEsély-projekt. A vizsgálat célja az volt, hogy feltérképezze a siketek társadalmi és nyelvi helyzetét, tudományosan leírja a magyar jelnyelvet, a változataiból pedig szótárat hozzon létre, ezáltal alkalmassá tegye az iskolai oktatásra.

2015. október 29., 12:08

Az eredményekkel előkészítették a jelnyelvi bilingvális oktatás bevezetését a siketek iskolai oktatásában.

– Magyarországon a siket közösség az ország harmadik legnagyobb nyelvi és kulturális kisebbsége. Ennek ellenére a jelnyelv az oktatásukban alig jelenhetett meg. A 2009-ben elfogadott törvény végre önálló nyelvként ismerte el a jelnyelvet, szabályozva a kétnyelvű oktatási modell bevezetését és előírva a jelnyelv mint tantárgy bevezetését is a siketek oktatásában – mondja a 168 Órának dr. Bartha Csilla, a projekt szakmai vezetője. – Épp ezért volt szükség a jelnyelv átfogó tudományos leírására, adatolására, nyelvtan és szótár létrehozására. A módszer nemzetközileg is egyedülálló, ugyanis a magyar jelnyelv társadalmi beágyazottságán alapuló országos mintavételre, összetett szociolingvisztikai meggondolásokra épült, és mindvégig erre építette a részfeladatok elvégzését.

A kutatást a siketek többsége is támogatta, és részt is vettek az egyes munkafázisokban. Megalakult a Magyar Jelnyelvtudományi Egyesület, hogy a siketek végre beleszólhassanak saját nyelvük fejlesztésébe és kutatásába is.