Ez a világ legdrágább festménye

2015. február 9., 11:11

Az aukciós piacon – egyelőre – megállnak az árak 150 millió dollár alatt, magánügyletek keretében azonban már évekkel ezelőtt is fizettek lényegesen többet – Paul Cézanne: Kártyázók című festményért például 2011-ben 250 millió dollárt. Érthető, hogy ezen az árszinten a tulajdonosok már nem bíznak az aukciók árfelhajtó erejében; 100 millió dollár felett már „ritka a levegő”, nem sokan maradnak versenyben. Másrészt a közvetlen adásvételben érintett felek, ha kívánják, könnyebben őrzik meg inkognitójukat és a járulékos költségek is kisebbek, mint az aukciós értékesítés esetén, még akkor is, ha az ilyen üzletek is gyakran közvetítői közreműködéssel jönnek létre. A Kártyázók az elmúlt napokban nyilvánosságra került információk szerint most elvesztette első helyét, amit Paul Gauguin egyik legszebb Tahitin készült festménye, a Nafea foglalt el. Az ügyletnek még nem minden része ismert: ami biztos, hogy a képet eddigi tulajdonosa, a svájci Rudi Staechelin, pontosabban a nagyapja nevét viselő családi alapítványa eladta; ezt a korábban a Sotheby’s-nél dolgozott gyűjtő maga jelentette be. A vevő feltehetően – az eddigi rekorder Cézanne-képhez hasonlóan – a katari uralkodócsalád, ezt azonban éppúgy nem erősítették még meg, mint a 300 millió dolláros vételárat, ám az ügyre rálátó műkereskedők egyértelműen helytállónak tartják ezeket az információkat.

Paul Gauguin: Nafea (más néven: Mikor házasodsz meg?), 1892, a Credit Artothek/Associated Press jóvoltából

A kép eladásának ténye fájdalmasan érintette a bázeli Kunstmuseumot, a jeles festmény ugyanis évtizedekig itt volt tartós letétben és szerepelt az állandó kiállításon is. A lépés ugyanakkor nem érhette teljesen váratlanul a bázelieket, mert az utóbbi időben megromlott a viszony a gyűjtő és a város kulturális vezetése között. A múzeum ugyanis jövő áprilisáig átépítés és bővítés miatt bezár és Staechelin úgy érezte, hogy ennek kapcsán nem volt megfelelő a kommunikáció a műveket ott letétbe helyező gyűjtőkkel. Annak hátterében, hogy nemcsak a letéti szerződést bontotta fel a gyűjtő, hanem egyúttal a kép eladásáról is döntött, pénzügyi megfontolások állnak. Mint Staechelin elmondta, a családi vagyon túl nagy, 90%-ot meghaladó része öltött testet műtárgyakban és a piac erőteljes hullámzásai miatt már korábban befektetéseik diverzifikálása mellett döntöttek. Most kaptak olyan ajánlatot erre a festményre, ami jól szolgálja e tervük megvalósítását.

Ha igaz a hír, hogy a vevő – aki a szerződés szerint csak jövő januártól gyakorolhatja tulajdonosi jogait – a katari emír családja, akkor a kép feltehetően csak alkalmanként lesz majd hozzáférhető a nagyközönség számára. Addig viszont még bárki láthatja annak a Gauguin-kiállításnak a részeként, ami éppen február 7-én nyílik meg a Beyeler-alapítványnál Bázelben és később bemutatják a madridi Reina Sofia Szépművészeti Múzeumban és a washingtoni Phillips Gyűjteményben is.
Szerző: artPortal

Tényleg meghosszabbítható az élet a biohacking segítségével, vagy ez csak egy hangzatos áltudomány? Mikor özönlik el Magyarország utcáit a kiborgok és a transzhumánok? Már elérhetők az MVM Future Talks tudományos sorozat nagyköveteinek dokumentumfilmjei, amelyekben olyan neves tech innovátorok szólalnak meg  az „örök élet” lehetőségeiről, mint Giulia Enders, Teemu Arina, Ulbert István vagy  Joe Cohen.