Európában is engedélyezték a mindentudó csodanövényt

Az Európai Bizottság nemrégiben engedélyezte a szteviol-glikozidok, azaz a sztívia édesítőszerként való alkalmazását. Felhasználásának köszönhetően a fogyasztók még szélesebb termékkínálatból választhatnak majd, többek között a cukormentes, csökkentett energiatartalmú üdítők tekintetében.

2011. november 23., 06:56

A sztívia (jázminpakóca) az őszirózsafélék családjába tartozó bokor, levelének édes íze régóta ismert. Dél-Amerikában kétszáz éve termesztik és használják élelmiszerek és italfélék édesítésére, elsőként a paraguayi guarani nép édesítette italait morzsolt sztívia levéllel. (A sztívia csodálatos hatásairól már egy

korábbi cikkünkbenis beszámoltunk.)

A sztíviából kivont édesítőszerek használata számos országban, például Japánban és Paraguayban is hosszú múltra tekint vissza. A sztívia alapú természetes édesítőszerek használatát többek között már az Egyesült Államok, Kanada, Franciaország, Mexikó, Japán, Dél-Korea, Tajvan, Kína, Oroszország, Ausztrália, Argentína, Új-Zéland, Kolumbia, Peru, Paraguay, Uruguay, Brazília, Svájc, Malajzia, Ghána, Törökország, Marokkó és Nigéria szakhatóságai is engedélyezték - írja a

hazipatika.hu.

Az Európai Élelmiszer-biztonsági Hatóság (European Food Safety Authority, EFSA) 2010-ben tanulmányozta a sztíviából kivont szteviol-glikozidokat, és meghatározta az ilyen édesítőszerek biztonságos napi beviteli (Acceptable Daily Intake, ADI) értékét. Ezt a szakvéleményt erősítette meg az EU azzal, hogy végleges szabályozói engedélyt adott a sztívia-alapú édesítőszerek használatára.

Dominique Reiniche, a Coca-Cola Europe elnöke a döntés kapcsán így nyilatkozott: "A Coca-Cola Europe örömmel veszi tudomásul az Európai Bizottság döntését, mellyel Európa-szerte engedélyezte a sztívia édesítőszerként való felhasználását az élelmiszer- és italgyártásban. Most, hogy a termékeinkben használt édesítőszerek választékát tovább szélesíthetjük sztíviával, még több lehetőségünk lesz arra, hogy újabb, kitűnő ízű üdítőitalokat készítsünk. A döntésnek köszönhetően tovább bővíthetjük termékválasztékunkat annak érdekében, hogy minden alkalomra, minden életmódhoz illő üdítőitalokat kínáljunk" - nyilatkozta. A sztívia bevezetésével folytatódik a vállalat energiamentes termékkategóriájának sikertörténete, mely 30 éve kezdődött Európában az első energiamentes üdítőitalával, a Coca-Cola Lighttal. A vállalat ma márkáinak kétharmadából kínál csökkentett energiatartalmú vagy energiamentes változatot.