Európában is engedélyezték a mindentudó csodanövényt
Az Európai Bizottság nemrégiben engedélyezte a szteviol-glikozidok, azaz a sztívia édesítőszerként való alkalmazását. Felhasználásának köszönhetően a fogyasztók még szélesebb termékkínálatból választhatnak majd, többek között a cukormentes, csökkentett energiatartalmú üdítők tekintetében.
A sztívia (jázminpakóca) az őszirózsafélék családjába tartozó bokor, levelének édes íze régóta ismert. Dél-Amerikában kétszáz éve termesztik és használják élelmiszerek és italfélék édesítésére, elsőként a paraguayi guarani nép édesítette italait morzsolt sztívia levéllel. (A sztívia csodálatos hatásairól már egy
korábbi cikkünkbenis beszámoltunk.)A sztíviából kivont édesítőszerek használata számos országban, például Japánban és Paraguayban is hosszú múltra tekint vissza. A sztívia alapú természetes édesítőszerek használatát többek között már az Egyesült Államok, Kanada, Franciaország, Mexikó, Japán, Dél-Korea, Tajvan, Kína, Oroszország, Ausztrália, Argentína, Új-Zéland, Kolumbia, Peru, Paraguay, Uruguay, Brazília, Svájc, Malajzia, Ghána, Törökország, Marokkó és Nigéria szakhatóságai is engedélyezték - írja a
hazipatika.hu.Az Európai Élelmiszer-biztonsági Hatóság (European Food Safety Authority, EFSA) 2010-ben tanulmányozta a sztíviából kivont szteviol-glikozidokat, és meghatározta az ilyen édesítőszerek biztonságos napi beviteli (Acceptable Daily Intake, ADI) értékét. Ezt a szakvéleményt erősítette meg az EU azzal, hogy végleges szabályozói engedélyt adott a sztívia-alapú édesítőszerek használatára.
Dominique Reiniche, a Coca-Cola Europe elnöke a döntés kapcsán így nyilatkozott: "A Coca-Cola Europe örömmel veszi tudomásul az Európai Bizottság döntését, mellyel Európa-szerte engedélyezte a sztívia édesítőszerként való felhasználását az élelmiszer- és italgyártásban. Most, hogy a termékeinkben használt édesítőszerek választékát tovább szélesíthetjük sztíviával, még több lehetőségünk lesz arra, hogy újabb, kitűnő ízű üdítőitalokat készítsünk. A döntésnek köszönhetően tovább bővíthetjük termékválasztékunkat annak érdekében, hogy minden alkalomra, minden életmódhoz illő üdítőitalokat kínáljunk" - nyilatkozta. A sztívia bevezetésével folytatódik a vállalat energiamentes termékkategóriájának sikertörténete, mely 30 éve kezdődött Európában az első energiamentes üdítőitalával, a Coca-Cola Lighttal. A vállalat ma márkáinak kétharmadából kínál csökkentett energiatartalmú vagy energiamentes változatot.