Döbbenetes robotgyereket építettek - ez a jövő?

Észak-Olaszország tudományos kutatóintézetei egyikének mélyén különös teremtény kelt életre. iCub (túlzottan emberszabású külseje miatt rossz érzéssel neveznénk „az iCub-nak”) olyan robot, akiről megalkotói azt remélik: egy napon képes lesz ugyanúgy tanulni, mint egy gyermek.

2009. január 23., 15:38

Tudományos és irodalmi körökben egyaránt szkeptikusak annak lehetőségével szemben, hogy valaha is tudunk majd az emberéhez hasonló intellektust mesterségesen előállítani. A Genovai Egyetem elszánt munkatársait mindez nem zavarja: több más európai és tengerentúli tudományos műhellyel karöltve építették meg a sci-fi-be illő lényt.

Három éve dolgoznak a projekten.

Mozgását megfigyelve, úgy tűnik, önálló a gondolkodása. Képes egy-egy tárgyra összpontosítani a figyelmét. A működését irányító mesterséges intelligencia dönti el, hogy iCub mit tart érdekesnek. Bármi felkeltheti a figyelmét: emberi arcok, netán különösen fényes vagy színes tárgyak. Jelen fejlettségi szintjén néha már útnak indul, hogy megvizsgálja azt, amire "kíváncsi".

Az összeurópai RobotCub elnevezésű projekt intelligenciakutatással foglalkozik. A szakemberek modellezni kívánják az emberi kogníciós folyamokat. Közérthetőbben szólva be akarják bizonyítani azt az elméletet, amely szerint minden ember a fizikai környezetével folytatott interakcióból tanul.

A tudósok számára egy felnőtt agy másolata túl nagy falat llett volna, ezért inkább egy kétéves gyermek szellemi képességeit próbálták lemodellezni. Ezen felül a robot megkapja a lehetőséget a fejlődésre és a tanulásra, hiszen ha a kísérletek sikerrel zárulnak, iCub „mintegy mellékesen” jóval fejlettebb intellektussal büszkélkedhet majd, mint megépítésekor.

Tapasztalatait elraktározza memóriájában, így képes lesz kezelni bizonyos helyzeteket. Ha pedig új problémával szembesül, eddigi ismeretei alapján tud helyt állni.

Az olasz szakemberekkel állandó összeköttetésben dolgozik Claes von Hofsten pszichológia professzor, az Uppsalai Egyetem kutatója, aki 30 éve foglalkozik gyermekfejlődéstannal. „Az én szerepem ebben a munkában, hogy az ismereteink alapján elkészíthető legpontosabb térképet adjam a gyermeki pszichéről, és megmondjam, milyen kognitív képességeket építsenek be a robotba,” nyilatkozta az Euronews online hírportálnak.

A kulcsszavak: éberség, figyelem és az ok-okozati összefüggések felismerésére való képesség. A robotnak képesnek kell lennie arra, hogy szemmel tartsa a környezetében zajló történéseket. Követnie kell a mozgó tárgyakat tekintetével csakúgy, mint ahogyan kisgyerekek teszik.

„Senki sem döntheti el, hogy egy esemény bekövetkezik-e: azok az egyéntől függetlenül működnek,” vélte von Hofsten professzor, hozzátette ugyanakkor: „szükséges, hogy a gyerek nem csupán azt tudja kikövetkeztetni, hogy mikor, hanem azt is, miért és hogyan történik egy adott esemény. Kategóriákba kell rendeznie a történéseket, hogy kezelni tudja őket. Ha rugalmas és sokoldalú robotot szeretnénk építeni, akkor minderre képesnek kell lennie”.

A robotot egyszerű kutatási eszközként fogják használni, hiszen az alkatrészek szintjén iCub csupán egy platform nyílt forráskódú szoftverrel és hardverrel. Mérnöki csúcsteljesítmény, amelyből 19 darabot készítettek a kutatásban résztvevő európai intézetek számára.

Giulio Sandini, az Olasz Technológiai Intézet kutatási igazgatója úgy látja: ’Az alapötlet, amely szerint megépítjük a dolgokat, amelyek működésére kíváncsiak vagyunk, nem új keletű: Leonardo Da Vinci korában kezdődött és a mai napig tart. Szerintem azáltal, hogy egy kifinomultabb robotot építünk, közelebb jutunk az ember „működésének” megértéséhez.”

„Pusztán a tény, hogy képesek vagyunk lemodellezni saját magunkat, az elménket, nos ez valamiféle garanciát ad arra: értjük az alapvető működési elveket,” tette hozzá Sandini.

A mellékelt videón jól látható, hogyan kíváncsiskodik és fürkészi környezetét iCub.