Telefonos csalók figyelem! Íme egy kőkemény nagymama, akit lehetetlen átverni

Daisy a technológiával kapcsolatos tanácstalanságával és elkötelezettségével rendesen beülteti a csalókat a hintába.

2024. november 26., 13:29

Szerző:

Daisy Harris szereti a madarakat, szívesen mesél a kötögetésről, a macskáját pedig Bolyhosnak hívják. Szívesen iszik egy jó teát és majszolgat hozzá némi kekszet. Nem túl tehetséges azonban az internet kezeléséhez, így mindig el kell neki magyarázni, hogy mit kell csinálnia – nagyjából így lehet összefoglalni az O2 brit telefonszolgáltató által életre keltett nagymamát, aki előszeretettel megy a tőle pénzt elszedni akaró csalók idegeire. Fontos hangsúlyozni, hogy a társaságnak nincs felhatalmazása és bármilyen lehetősége a csalók kikapcsolására, hiszen ők nem a hatóság, hogy eljárást indítsanak ellenük. Ugyanakkor rájuk tudja szabadítani Daisy-t, az izmos AI nagymamát, hogy bosszúból az idejüket rabolhassák. 

Az Sg.hu beszámolója szerint a csalóval folytatott beszélgetés során a brit telefontársaság által bevetett mesterséges intelligenciájú nagyi ördögien barátságos és mentes az olyan terhektől, mint az alvásigény. A telefontársaság munkatársai nem tudnak a munkaidejükben beszélgetni több ezer csalóval, ugyanakkor az AI igen – közölte a hír kapcsán Morten Legarth, aki a londoni VCCP reklámügynökséggel együtt segített Daisy kifejlesztésében. 

S ha már fejlesztés: Daisy a technológiával kapcsolatos tanácstalanságával és elkötelezettségével – legalábbis kezdetben – tökéletes célpontnak tűnik a csalók számára. Létrehozói szerint ez azért van, mert a nagymamát az elvárásokhoz igazították, és a fejlesztés során gyakran saját nagymamáikból merítettek ihletet. Külön érdekesség, hogy ahelyett, hogy szinkronszínészt használtak volna Daisy betanításához, a csapat úgy döntött, hogy egyik kollégájuk nagymamáját veszik igénybe, aki bele is ment ebbe. Azaz bement egy teára az irodába, és órákig tartó párbeszédeket rögzítettek vele. 

A csalók így éneklik ki a sajtot a szánkból

Ahogyan arról korábban beszámoltunk, a károsultak elmondása alapján, vannak bizonyos mondatok, amelyek szinte mindig elhangoznak egy ilyen telefonos átverés során. Az MNB honlapjára felkerült dokumentum szerint gyakori módszer, hogy eleve megijesztik a telefon másik végén lévő személyt. Azzal hívják fel, hogy a bank munkatársai és gyanús tranzakciót észleltek, ezért szükségük lenne a banki adatokra. A legtöbb felhasználó ilyenkor megijed, és gyanútlanul megadja a belépési adatait. És az sem ritka, hogy ráveszik az áldozatukat, töltsenek le egy olyan alkalmazást, aminek a segítségével távolról hozzáférést adhatnak a telefonjukhoz, számítógépükhöz. 

A csalók sokszor azt is kérik, hogy az alkalmazás letöltését követően menjünk át a másik szobába, távolodjunk el az eszközünktől, mert „a vírusírtás csak így végezhető el sikeresen”. Gyakori az is, hogy a csaló azzal hiteget bennünket, hogy a gyanús tranzakció összegét másnap vagy egy későbbi időpontban visszakapjuk, addig ne keressük sem a bankunkat, sem a rendőrséget. Előfordult olyan eset is, hogy a csaló azt hitette el az áldozattal, hogy banki ügyintézők, rendőrök is érintettek a csalásban, és az ügy felderítése érdekében tilos bárkivel is beszélnie a történtekről.

(Kiemelt képünk illusztráció. Forrás: congerdesign / Pixabay)