Bemutatjuk a 4,4 milliárdos késszerű hadihajót, ami teljesen használhatatlan

A 4,4 milliárd dolláros amerikai rombolót a világ egyik legfejlettebb hajójaként mutatták be. A USS Zumwaltot aztán átkeresztelték; a szakértők szerint „megbukott hajó-koncepció" jobb név lenne neki.

2022. június 6., 13:55

Szerző:

Elmo Zumwalt az Egyesült Államok haditengerészetének admirálisa volt, 1920-2000 között élt. A USS Zumwaltot Elmo Zumwalt admirálisról, az Egyesült Államok történetének legfiatalabb haditengerészeti hadműveleti főnökéről nevezték el. A hajó egy irányított rakétás romboló, ami azt jelenti, hogy fő feladata az amerikai haditengerészet flottájának légvédelmi támogatása. A USS Zumwalt az amerikai haditengerészet számára valaha épített legnagyobb romboló, sőt, a világ legnagyobb rombolója. Az amerikai haditengerészet három Zumwalt-osztályú hajója mintegy 22,4 milliárd dollárba került a kutatás-fejlesztés során. Egy szakértő szerint azonban a költségek ellenére a Zumwaltok koncepciója megbukott – írta a Business Insider.

A hajó építése 2008 októberében kezdődött. Vízre bocsátására 2013 októberében került sor, és 2016 októberében állította hadrendbe az amerikai haditengerészet. A haditengerészetnek egyébként két másik Zumwalt-osztályú rombolója is van: a USS Michael Monsoor és a USS Lyndon B. Johnson. A három megépített Zumwalt közül az első, a USS Zumwalt 4,4 milliárd dollárba került, ezzel a haditengerészet akkori legdrágább rombolója volt. Az Associated Press szerint a hajó kétszer annyiba került, mint a haditengerészet néhány legerősebb hajója, az Arleigh Burke-osztályú rombolók. A Bloomberg szerint a három Zumwalt-osztályú romboló mintegy 22,4 milliárd dollárba került a kutatás és fejlesztés során. A General Dynamics, a USS Zumwaltot építő Bath Iron Works hajógyár tulajdonosa

40 millió dollár értékű csarnokot húzott fel csak a hatalmas hajók építésére.

A USS Zumwalt a világ egyik legnagyobb felszíni harci hajója: Vízkiszorítása 14,7 tonna. A hajó „késszerű" orra állítólag stabilabbá teszi a nehéz tengeren, mint más felszíni harcjárműveket, rombolókat és cirkálókat - írja a Defense News.

A 600 láb hosszú hajó 158 fős legénység befogadására alkalmas a Naval Technology szerint. Hatótávolsága 100 tengeri mérföld, maximális sebessége pedig 30 csomó. A hajót Rolls-Royce MT30 gázturbinák és Rolls-Royce RR4500 turbógenerátorok hajtják - írja az AeroWeb. A Zumwalt mintegy 78 megawatt teljesítményt termel, ami az amerikai Indo-csendes-óceáni Parancsnokság szerint egy nukleáris meghajtású repülőgép-hordozó által termelt energiához hasonló. A hajó szenzorai közé tartozik egy többfunkciós radar is a Naval News szerint. A kiadvány szerint 80 fejlett függőleges kilövőcellával is rendelkezik, meghatározott típusú rakéták számára.

A Zumwaltazonban tele van konstrukciós problémával: nem sokkal a 2016-os üzembe helyezése után a USS Zumwalt a Panama-csatornában lerobbant. Osztályának második hajója, a USS Michael Monsoor a következő évben a tengeri próbák során meghibásodott. Ahogy a Military Watch Magazine 2018-as jelentése megjegyezte, a Zumwaltokra „többek között a rosszul működő fegyverek, a leállt motorok és a lopakodó képességek hiánya jellemző".

„Szinte egyáltalán nem tudták betölteni az eredetileg tervezett többcélú romboló hadihajók szerepét, míg a költségtúllépések mértéke önmagában is megkérdőjelezi a program életképességét, még akkor is, ha a rombolók képesek lennének a tervezett módon működni"

- írta a kiadvány.

A Zumwaltokból számos létfontosságú funkció hiányzik, köztük a hajó elleni rakéták, a tengeralattjáró elleni torpedók és a nagy hatótávolságú terület-levegővédelmi rakéták – írta Sebastian Roblin katonai szakértő a National Interest 2021-es cikkében. Roblin a rombolókat „ambiciózus, de kudarcba fulladt hajó koncepciónak" nevezte.

És, jegyezte meg Roblin, a fegyverzetük nem volt olcsó. A hajó nagy hatótávolságú, szárazföldi támadásra alkalmas lövedékvezérelt lövedékei darabonként nagyjából 800 000 dollárba kerültek - körülbelül ugyanannyiba, mint egy cirkálórakéta. A lőszert végül törölték, mivel túl drágának tartották ahhoz, hogy megérje gyártani. Roblin szerint a Zumwaltot „irreális" becslések alapján gyártották le, amelyek minimális költségekkel számoltak, annak ellenére, hogy 50%-kal a költségvetés fölé került.  

2018-ban az amerikai haditengerészet fontolóra vette a Zumwalt-osztályú hajók nukleáris hadihajóként való újrafelhasználását. A kiábrándító teljesítmény után a haditengerészet számos lehetőséget fontolgatott a Zumwaltok számára, beleértve a „célzottan hajóvadászokká" való átalakításukat, ami azt jelentené, hogy „feláldozzák a komplex légvédelmi és tengeralattjáró-elhárító képességeket egy speciális, nagy hatótávolságú hajó elleni szerepkörért" – jelentette a Military Watch Magazine 2018-ban.

Ugyanebben az évben az amerikai stratégiai parancsnokság vezetője, John Hyten tábornok felvetette, hogy a rombolókat át lehetne szerelni nukleáris cirkálórakétákkal. Az év elején azonban a haditengerészet úgy döntött, hogy 2025-ig hiperszonikus rakétákkal szereli fel a hajókat - jelentette a USNI News. A Lockheed Martin fogja ezeket a rakétákat a hajóra integrálni, a Military+Aerospace Electronics szerint.

A haditengerészet műveleti parancsnoka, Mike Gilday admirális 2021 februárjában a Breaking Defense-nek elmondta, hogy a Zumwalt-osztályú hajók lesznek az elsők, amelyeken kipróbálják a hiperszonikus technológiát. „Erre összpontosítunk, hogy ezt a rendszert a Zumwalt rombolókon telepítsük, hogy bebizonyíthassuk és gyorsan telepíthessük, majd újraértékelhessük a teljesítményüket" – mondta Gilday.

 

(Kiemelt kép: PO2 Timothy SCHUMAKER / US NAVY / AFP)