A Tesco nem is tudja, mekkora hibát vét ezzel

Az "átkosban megismert suttogó propaganda" jeleként értelmezte a Kereskedelmi Dolgozók Független Szakszervezete (KDFSZ) azt a tényt, hogy valamennyi Tesco-dolgozó részére fel kellett olvasni a vállalat belső tájékoztatóját.

2011. február 19., 18:39

A Tesco, a vállalat álláspontját, minden, a dolgozókat érintő kérdésben proaktívan és felelősen megismerteti munkavállalóival. Ez a belső kommunikáció lényege. Természetesen 22 000, főképp az áruházakban dolgozó munkavállaló esetében csak az a módja van az üzenetek eljuttatásának, hogy azt a vezetőik elmondják nekik szóban. Mint hozzátették: a vállalat "személyeskedő hangvételű", szakszervezetüket rossz színben feltüntetni szándékozó kommunikációjára kizárólag a tények válaszolhatnak. Az MTI-hez csütörtökön eljuttatott - Bubenkó Csaba elnök által jegyzett - közleményében az érdekvédelmi szervezet azt is hangsúlyozza: nem hagyják magukat megfélemlíteni.

A Tesco soha senkit nem félemlített meg, így Bubenkó Csabát sem. Ellenben ő volt az aki trágár és obszcén kifejezéseket használva szidott munkavállalókat, és a vállalatot számos tanú előtt, s ő az aki kijelentette: gerillaháborút indít a Tesco ellen. "Nem kívánunk többet - a Tesco-tól sem! - mint a minimumot, mindenki tartsa be a jogszabályokat!" - fogalmaztak. A Tesco a mindenkori jogszabályokat betartja, alkalmazottait tisztességgel megfizeti, ezt a hatóságok vizsgálatai is igazolják. Amennyiben egyedi, adminisztratív pontatlanságokról tudomást szerzünk, azt haladéktalanul orvosoljuk.

A Tesco az MTI-hez is eljuttatott tájékoztatása szerint, amely a KDFSZ reagálását kiváltotta, a Tesco Globál Áruházak Zrt. 2007-ig visszamenőleg összesen 200 millió forintot fizet ki 220 sofőrjének a következő hónapban - tehát nemcsak annak a 13 dolgozónak, akik az ügyben egyeztetéseket kezdeményeztek. Mint hozzáfűzték: a kifizetés
kapcsán az egyéni kalkulációk és egyeztetések még folyamatban vannak.

A 13 dolgozóra tett külön utalásnak az az előzménye, hogy a KDFSZ és a Tesco gyáli logisztikai központjának 13 gépkocsivezetője február 2-án felszámolási eljárást kezdeményezett a Tesco ellen, mert álláspontjuk szerint a cég három évre visszamenőleg tartozik nekik a rendelkezésre állási díjak kifizetésével. Ezenkívül követelték a társaságtól a rendelkezésre állás ideje alatt elrendelt rendkívüli munkavégzésért járó díjukat is. A KDFSZ korábban az MTI-vel azt közölte, hogy a Tesco az úgynevezett frissáru-kiszállítást végző mintegy 220 gépkocsivezetőjének több százmillió forinttal tartozik. A sofőrök közül 18-an szólították fel a vállalatot az elmaradt pótlékok kifizetésére, és 13-an kezdeményeztek a társaság által elismert rendelkezésre állási díj miatt felszámolási eljárást.

A Tesco közleménye a 220 sofőrnek járó 200 milliós kifizetés bejelentésén túl arra is kitért, hogy a cég az elmúlt 15 évben folyamatosan együttműködött a vállalatnál jelen lévő érdekképviseletekkel. Mint kiemelték: a Kereskedelmi Alkalmazottak Szakszervezetével (KASZ), melynek több tízezer tagja van, kooperatív és konstruktív módon lehet és lehetett is mindig egyeztetni a dolgozók érdekeit szem előtt tartva.

"Sajnos ez nem mondható el a KDFSZ-ről, amely saját fogalmazása szerint gerillaharcot folytat a Tesco ellen. A KDFSZ magatartásából úgy tűnik semmilyen más céljuk nincs, mint bármilyen eszközzel, a média nyilvánosságát kihasználva, etikátlan, a munkavállalók létbiztonságát is veszélyeztető lépésekkel, minél több tagot toborozni, ezáltal minél több bevételre szert tenni - olvasható a Tesco közleményében, amely azt is megjegyzi: megítélésük szerint a Tesco dolgozói maguk is látják a KDFSZ hiteltelenségét, és 98 százalékuk nem vállal közösséget a szakszervezettel.

A Tesco ezt az állítását azzal támasztotta alá, hogy - amint arról a médiából értesültek - az érintett 220 teherautósofőr közül mintegy 150-en nyilatkozatban is elhatárolódtak a KDFSZ "agressziójától".

A KDFSZ reagálása szerint a Tesco "személyeskedő hangvételű, konkrétumokat nélkülöző, szakszervezetüket rossz színben feltüntetni szándékozó" kommunikációjára kizárólag a tények válaszolhatnak. A szakszervezet közleménye hat pontban foglalja össze a válaszként felsorakoztatható tényeket.

Tény szerintük az, hogy a vállalat több mint 200 gépkocsivezetője részére több mint három éve szándékosan nem fizeti ki a rendelkezésre állás idejére járó 40 százalékos bérpótlékot. Ezt a Tesco sem vitatta - tették hozzá.

A szándékosság nem igaz, a bérstruktúra megállapításának eredményeként (melyet épp a szakszervezet jelenlegi alelnöke vezetett be...) a Társaság messze az ágazati átlag feletti jövedelmet és kimagasló munkakörülményeket biztosít a sofőröknek.

Az elmaradt pótlékot megfizetjük, és fontos, hogy a korábbi rendszerben sofőrök a piaci átlagnál 60-65 000 forinttal kaptak többet. S ez ellen soha sem reklamáltak.

Tény szerintük az, hogy három megyében jogerősen megállapította az Országos Munkaügyi és Munkavédelmi Felügyelőség (OMMF), hogy a Tesco jogellenesen nem fizeti meg legalább a garantált bérminimumot a pénztárosok részére.

Először is nem megyei, hanem régiós vizsgálatok folytak az akkori közigazgatási struktúra okán. Másodszor nem igaz, hogy 3 megye/régió jogerős határozatot hozott volna. A Középdunántúli Felügyelőség megállapította, hogy a Tesco a szabályok szerint járt el! A Dél-Alföldi Régióban első fokon elmarasztalták a társaságot, de fellebbezésünket követően
új eljárás van folyamatban. Az Észak-magyarországi és az Észak-alföldi régiókban az fellebbezés folyamatban van. A vizsgálat pedig még folyik a dél- és nyugat-dunántúli régióban, ahol véleményünk szerint nem várható elmarasztalás. Az elmarasztalásokat a hatóság, egyedi, elszigetelt adminisztratív pontatlanságok kapcsán tette, melyeket a vállalat haladéktalanul orvosolt.

Tény szerintük az, hogy a Pest Megyei Rendőr-főkapitányság bűncselekmény megalapozott gyanúja miatt folytat eljárást egy olyan ügyben, amelynek kulcsa a Tesco elektronikus munkaidő-nyilvántartó rendszere, az úgynevezett Piramis. A tény mindössze az, hogy van egy Piramis nevű rendszer. A hatósági eljárás folyamatban van, eddig nem értesültünk semmilyen megállapításról.

Tény szerintük az, hogy az EXPRESS áruházakban foglalkoztatott boltvezető-helyettes munkakörű munkavállalóknak a Piramisban rögzített munkaideje és tényleges munkavégzésének időtartama "köszönőviszonyban sincs egymással". A hozzájuk forduló munkavállalók alig több mint fél év alatt több mint 500 túlórát teljesítettek ellentételezés nélkül -
jegyzik meg.

A tény az, hogy egyetlen munkavállalói panaszról tudunk, akinek a túlóra kifizetése folyamatban van. Mint ahogyan az minden olyan esetben megtörténik, amikor a munkavállalók jelzik felénk, hogy adminisztratív hiba történt...

Tény szerintük az, hogy a Tesco magas beosztású munkavállalói befolyásoltak egy munkavállalót, hogy valótlant állítson szakszervezetük két vezetőjéről annak érdekében, hogy rendkívüli felmondást gyakorolhasson velük szemben. A munkaügyi bíróság elsőfokon mindkét szakszervezeti vezető követelésének helyt adott és a munkáltató jogsértését
megállapította - emelték ki.

Alaptalan és tényállásellenes (nem igaz), hogy a társaság magas beosztású vezetői vettek volna rá bárkit bármire. A vállalat soha senkit nem figyeltetett meg, soha senkinek erre megbízást nem adott. A társaság balesetet szenvedett dolgozója saját maga írta azt a bejelentést, amely alapul szolgált a felmondáshoz. Azt, hogy véleményét miért és kinek a nyomására változtatta meg, nem tudjuk...

Tény szerintük az, hogy a Budapesti Nyomozó Ügyészség állítása szerint szakszervezetük két vezetőjének személyes adataival visszaéltek, melyre egy büntetőeljárásban derült fény. A büntetőeljárás a híradások szerint a Tesco alkalmazásában álló biztonsági vezetők konferenciáján elhangzottak miatt indult - fejtették ki, majd megjegyezték: az ellenük alkalmazott megfélemlítési kísérletek ellenére "továbbra is kiállnak a munkajogi szabályok betartásáért és betartatásáért".

Nincs tudomásunk ilyen eljárásról (mármint a sajtóhíren kívül). Ami még tény: a KDFSZ 6 esetben indított un. nem-peres eljárást a Tesco ellen, amelyből a bíróság 5-öt elutasított, s a hatodik esetben is a KDFSZ négy igényéből kettőt elutasított.