Az elektromos autók egyre népszerűbbek, és olcsóbbak lesznek

2035-ig biztosan számíthatunk jelentős árcsökkenésre az elektromos autók terén – közölte Európai Elektromobilitási Szövetség elnökségi tagja a Jazzy-n.

2023. február 15., 08:51

Szerző:

Ungár János az Európai Elektromobilitási Szövetség elnökségi tagja szerint reális cél, hogy 2035-re csak tisztán elektromos új járműveket értékesítsenek az EU-ban. Felidzéte, hogy tavaly már minden negyedik eladott új autó elektromos autó volt, majd hozzátette: ez a trend csak erősödni fog.

Pár mondat erejéig szóba kerültek a hibridek, plug-in hibridek, amikről Ungár elmondta, hogy ezek csak egy átmentet képviselnek a belsőégésű motorok és a tisztán elektromos autók között, így ezen járművek el fognak tűnni. 

Ahogy korábban mi is beszámoltunk róla, az Európai Parlament keddi strasbourgi plenáris ülésen megszavazták, hogy 2035 után nem lehet dízel- és a benzinüzemű új autót értékesíteni az EU-ban, valamint minden új gyártású autónak kibocsátásmentesnek kell lennie. Valamint a 2030-ra kitűzött, köztes kibocsátáscsökkentési célérték az új személygépkocsiknál 55, a kisteherautóknál 50 százalék lett.

Az elektromos autóknak jelenleg kettő gyengesége van a belsőégésű motorokkal szemben: a hatótáv és a töltési sebesség. Az utóbbiban nagyon gyors fejlődést tapasztalhatunk, ugyanis a tavalyi évben mutatták be a megawattos töltési szabványt – ami még nem személygépjárművekre van kitalálva –, és pár éve még az 50 kilowattos töltőket neveztük „vilámtöltőknek” – magyarázta Ungár. Szerinte ha a megawattos töltési lehetőség már a személygépjárműveknél is elérhetővé válik, akkor a rövid hatótáv már nem lesz akkora hátrány, ugyanis alig kell negyed óránál többet várakozni töltéskor.

Az elektromos autók elterjedése által rettentő nagy a verseny a gyártók között, ezért az elektromos autók árai csökkenő tendenciát mutatnak. Például a Tesla január közepén jelentette be, hogy globálisan csökkenti autóinak árát. Európa-szerte nagyjából 3-12 ezer euróval csökkentett a Tesla autóinak árán, ezáltal Magyarországon is milliókkal lett olcsóbb. Magyarországon a Tesla Model 3 alap verziója 2,7 millióval, a Long Range 2,8 millióval, a Performance pedig 2,3 millió forinttal lett olcsóbb.

Ungár elmondta, hogy az elektromobilitás terén globálisan az EU a legambíciózusabb, de ez nem jelenti azt, hogy az Egyesül Államok, vagy a távol-kelet ne indult volna el ebbe az irányba. Példaként megemlítette, hogy Kínában óriási teret nyertek az elektromos autók – tavaly 211 százalékos növekedést könyvelhetett el a BYD autógyártó, ami már a Teslánál is nagyobb lett. Viszont a kínai piac az EU-sra is hatással lehet, ugyanis az olcsó áraik miatt az európai gyártók kénytelenek lesznek további árcsökkenésre ha versenyben szeretnének maradni.

(Kiemelt kép: Egy Audi Q4 e-tron Sportback, VW ID.5 GTX, Audi Q4 e-tron, VW ID.4, Cupar Born és VW ID.3 a Volkswagen zwickaui gyáránál. Fotó: JAN WOITAS / DPA / dpa Picture-Alliance via AFP)