Elképesztő dolog derült ki a Temuról, a magyarok is érintettek
A döntéshozók bárhogyan is küzdenek ellene, a Temu és a Shein mára a hazai e-kereskedelem gerincét adja.
Tovább zsugorodik az online kiskereskedelem súlya a teljes hazai kiskereskedelemben, a 2023. évi 9,5 százalékról 9 százalékra csökkent 2024 első három negyedévében. A szektor gerincét pedig a Temu és a Shein adja – derült ki a PwC Magyarország múlt csütörtöki előadásán a Magyar Marketing Fesztiválon. Az eseményen – a Forbes tudósítása szerint – Madar Norbert, a PwC digitális kereskedelmi csapatának régiós vezető menedzsere bemutatta egy készülő reprezentatív felmérés adatait, melynek fő megállapítása, hogy a covid elején tapasztalt megindulás, majd a 2022–23 évi turbulens korszakot 2024-re felváltotta az erősödő importkereskedelem korszaka.
Azaz a teljes magyar e-kereskedelem 1200 milliárd forintos forgalmat generált ugyan, ami a 2023. évi azonos időszakhoz képest plusz 15 százalékos bővülést jelent, ám a növekedést már nem a belföldi forgalom, hanem az import hajtja. Vagyis a Temu, Shein és a társaik. Az import 202 milliárd forintot tesz ki a vizsgált időszakból, a teljes forgalom csaknem ötödét.
Kiderült továbbá, hogy a forgalmi adatok összesen 81 millió rendelést takarnak a hazai e-kereskedelemben (belföld: 63 millió darab; import: 18 millió darab), ami 30 százalékos pluszt jelent a 2023. évi Q1–Q3-hoz képest. A belföldi rendelések száma viszont itt is csak 9 százalékkal nőtt, a növekedés itt is az importnak köszönhető inkább – áll a Forbes cikkében.
Miért éppen Temu?
A PwC felmérése kitért arra is, hogy a termékeket online vásárlók köre itthon 300 ezerrel nőtt 2024-ben, ami így már 4,2 millió főre rúg. Azok körében pedig, akik vásároltak a Temuról az elmúlt 12 hónapban, arra a kérdése, hogy miért vásároltak onnan, 77 százalék jelölte meg, hogy „az olcsóbb, kedvezőbb árak miatt”.
A Forbes felhívta a figyelmet két érdekes adatra is: 29 százalék emelte ki a magyar nyelvű weboldalt, 22 százalék pedig azt hogy a Temu „megbízható – nem kell tartanom attól, hogy átverés áldozata leszek”.
A hazai online vásárlók közül legtöbben a Temu mobilappját használják, 34,4 százaléknak van rajta a telefonján, sőt a 18–29 éves korosztály körében 47 százalék az app letöltésének aránya. A Temut követi az Emag (28,2 százalék), a Tesco (26,5 százalék), valamint a Jófogás (20,1 százalék).
(Kiemelt képünk illusztráció. Forrás: Life-Of-Pix / Pixabay)