Szépen néznénk ki, ha mindenki válogathatna
Szidták sokan a kábelszolgáltatókat bő másfél hónapja, amikor eltűnt az ESPN America, így annak a lehetősége, hogy éjjelente nézhessék az amerikai jégkorong (NHL), illetve kosárlabda (NBA) bajnokság rájátszását. Április végén szinte a fél ország mérgelődött, s átkozódott, hogy nem láthatta a BL elődöntő visszavágóját (Barcelona-Internazionale), mert a Digi Sport-ot bő fél éve „bojkottálták” a szolgáltatók. Mint a talán legnagyobbat, UPC-t emlegették leginkább „kedves” szavakkal és a rövidítés kapcsán többen, nem túl hízelgő „megfejtéseket” tettek közé az interneten.
Az amerikai sportok rájátszása, illetve a BL elődöntő visszavágó után úgy tudni, még többet bukhatnak a sportrajongók. Információink szerint a következő szezontól az angol, és az olasz bajnoki meccseket is a Digi Sport közvetíti, vélhetően még több UPC előfizető várja, hogy ne maradjon le ezekről. Persze az lenne az igazi, ha végre a szolgáltatók kitennék a „pultra” az elérhető csatornákat és mi válogathatnánk közülük és nem kapnánk rengeteg olyat, amelyet biztos nem nézünk!
– Az ESPN egy szűk nézőréteget érdekelt, ezért nagyobb nézettségű műsorokkal igyekeztünk felváltani. Közönségének ragaszkodását tapasztalva tárgyalásokat kezdtünk arról, milyen formában tudnánk visszahelyezni a kínálatba, de még nem sikerült megállapodni – válaszolt felvetéseinkre Szűcs László, a UPC kommunikációs igazgatója. – A Digi TV-től még tavaly októberben, az első, kivonatos ajánlatát kézhez véve kértünk részletes, érdemi tájékoztatást, amelyet a többi szolgáltatóhoz hasonlóan nem kaptunk meg.
– Szeptembertől úgy tudjuk, a Bajnokok Ligája mellett az angol, illetve az olasz bajnokikat is a Digi Sport közvetíti. A DigiTV egy hasonló csomagot, nagyjából a feléért kínál, mint Önök. Ráadásul nem is kell megvárni, hogy az adott területen legyen Digi kábel, elég egy „tányér” és kész. Ha nem lépnek, a sportrajongók közül többen is válthatnak…
– A kábelszolgáltatók bármilyen tévéadást kizárólag csak megkötött szerződés birtokában vehetnek fel a kínálatukba. A megállapodáshoz egy idénynél hosszabb távon is tudniuk kell, milyen tartalmat biztosít az adott csatorna. Több sportadó indult Magyarországon, amelynek exkluzív közvetítése csak rövid időre szólt, és olyan is akadt, amely nem sokkal később meg is szűnt. Az előfizetők többségére nem jellemző, hogy pusztán egyetlen tévécsatorna vagy egy idénytartalom kedvéért szolgáltatót váltson.
– Hááááát! A foci szerelmesei közül jócskán megtehetik. De lépjünk tovább. Kíváncsiságból a napokban összeszámoltam, hogy az Önök digitális csomagjában lévő majd 70 csatorna közül mennyit tartanék meg. Nos, talán huszonötig jutottam. Miközben akad nem egy, amelyet szívesen választanék. A XXI. században lassan elvárható lenne, az előfizető ne dömpingben kapja a csatornákat, hanem maga választhassa ki, amelyek érdeklik. Lesz erre lehetőség?
– Ez alapvetően nem a szolgáltatón múlik, mi műszakilag készen állunk erre. A televíziózás a világon mindenütt tömegmédia. A műsortulajdonosok ettől a megszokott, bejáratott modelltől nehezen mozdulnak el és kikötik, mely csomagban, milyen elérhetőség mellett vállalják a szerződéskötést. Sokuk számára fontos, hogy minél több előfizetőt elérhessen, mások – pl. a prémium filmcsatornák – csak csomagon kívül, különdíjas hozzáférést engedélyeznek. Világszerte utóbbiak vannak kevesebben, és a fejlettségben előttünk járó észak-amerikai piacon is egy bőséges alapcsomagon felül választhatóak egyenként műsorok. Idehaza a nézők konzervatív médiafogyasztásán is múlik, mert az aktív, tudatos műsorválasztás széles körben még nem terjedt el, a többség ezt inkább teherként éli meg.
Másrészt közgazdasági okai is vannak: ha mindenki maga válogathatna, kevesebb előfizető jutna egy-egy csatornára, amelyeknek megnőne a fajlagos költsége. A tartalom előállítása ugyanannyiba kerül akkor is, ha egymillió háztartásban fizetnek érte és akkor is, ha csak tízezren, viszont ez esetben tízezer előfizetőnek kell összedobnia a teljes összeget. Néhány kiválasztott csatorna többe kerülhet, mint most 70. Így a nagyobb előfizetési csomagok gazdaságosabbak, mint az á la carte rendszer. A digitális videotárból a mozifilmek mellett egyre több és változatosabb televíziós adás választható. Lehet, ezen keresztül vezet majd az út a teljes egyéni műsorválasztáshoz.