Szép, okos, de túl tüzes – Kritikus helyzetben a Samsung

Nem szállhatnak fel az amerikai repülőjáratokra azok az utasok, akiknél Samsung Galaxy Note 7 van. Hasonló döntést hozott a Singapore Airlines, valamint az Air Berlin is. A Lufthansa egyelőre csak az Amerikába induló gépeiről tiltotta ki a tűzveszélyes okostelefont. Eközben egy felmérés szerint még mindig legalább egymillióan használják ezeket a készülékeket, amelyek valóban a technika csúcsát jelentik, így egyáltalán nem érthetetlen a külsejében is elbűvölő kütyü iránti ragaszkodás.

2016. október 20., 21:15

Szerző:

A Samsung eddig napvilágot látott számításai szerint a vállalat nyereségét nagyjából 5,3 milliárd dollárral rövidíti meg a Note 7 fiaskója. Ebből 2,3 milliárdnyi veszteség már bizonyosra vehető a július–szeptemberi ciklusra, míg várhatóan további hárommilliárd bánja az ügyet a következő két negyedévben. A koreai bruttó hazai termék (GDP) 20 százalékát, az export 17 százalékát előállító, csaknem félmillió embert foglalkoztató óriásvállalat gondjai kihathatnak az egész gazdaságra. Az ország fizetőeszköze, a von, amely ebben az évben 3,6 százalékkal erősödött a dollárral szemben, a Samsung válsága miatt máris 1,6 százalékos veszteséget könyvelt el. Az exportvisszaesést 3,4 százalékra teszik az elemzők, és  a GDP növekedésének megrövidülését is előrevetítik, a kár 0,07 és 0,35 százalék között lehet a következő 12 hónapban.

A bűnös Galaxy Note 7 fanfárokkal kísért augusztusi debütálása napok alatt váltott át rémtörténetre. Először csak a túlkereslet kiszolgálása okozott problémákat, hogy azután a közösségi oldalakon hamarosan elszenesedett Galaxykról megjelent fotók borzolják a kedélyeket. Mire a Samsung megkezdte a visszahívásokat, már tíz országban mintegy két és fél millió példány kelt el az új modellből. Csereprogramot hirdettek meg, amelynek költségét kezdetben 1,3 milliárd dollárra becsülték a Credit Suisse elemzői.

Az amerikai polgári repülést fel­­ügyelő szervezet előbb megtiltotta a Note 7 bekapcsolását a fedélzeten, feladott csomagokba pedig kikapcsolt állapotú készüléket sem helyezhettek el a tulajdonosok. Hasonlóan lépett a Qantas és az Air France is. Kérjük a Galaxy-tulajdonosokat, jelentkezzenek a személyzetnél – hangzott a felszólítás felszállás előtt a világ szinte összes repülőjáratán, újabb és újabb koporsószöget jelentve a Samsung számára. A mobilszolgáltatók sorra faroltak ki a Samsung mögül, előbb az AT&T, majd a német T-Mobile vette ki a kínálatból a Note 7-et. Leégett egy szállodai szoba Perthben, egy garázs az Egyesült Államokban, egy férfi másodfokú égési sérülést szenvedett a zsebében fellángoló készüléktől Kínában, majd október elején jött a kegyelemdöfés egy készülékkel, amely a Southwest Airlines járatán kapott lángra.

Fotó: MTI Fotó: MTI

Ötvennégy nappal a bemutató után, október 10-én bejelentette a Samsung, hogy megszünteti a Note 7 gyártását és értékesítését. Az elemzők összességében 17 milliárd euróra teszik a következő időszak kieső bevételeit. A Samsung ambiciózus tervei 19 millió készülék eladásával számoltak világszerte. Ehelyett a mérlegbe a két és fél millió már eladott készülék visszahívásának terhe, a vételár maradéktalan visszafizetése, a 24,5 és 100 euró közötti fájdalomdíjak és a már kiszállított, de vélhetően kukában végző alkatrészek ára került. És akkor még nem beszéltünk a hírnévről, amelynek visszaállítása nemcsak technikai kérdés, hanem milliókat felemésztő marketingfeladat is.

A koreai óriás mindazonáltal elég eszközzel rendelkezik a sokk feldolgozásához. Készpénzállománya 60 milliárd euróra rúg, és a gondok ellenére nyereséges időszak áll mögötte. Amúgy késlekedés nélkül más források után is nézett a társaság. Kiszállt több külföldi érdekeltségéből, eladta nyomtatógyártó részlegét a HP-nek, 1,7 milliárd ­eurót szabadítva fel ezzel. A jövő tavasszal megjelenő Galaxy S7 és a Galaxy S7 Edge fogadtatásán múlik valószínűleg minden. Az új csúcskészülékek kerültek a bizakodó kommunikáció középpontjába, és a jelek szerint a szöuli tőzsdén hallgatnak is a szóra. Az elmúlt napokban felfelé indult az események után közel 50 mil­­liár­­dot „elfüstölő” Samsung Electronics-részvények árfolyama. A napokban a cég tőzsdei kapitalizációja (vagyis a tőzsdén forgó részvényeinek összértéke) ismét 200 milliárd euró környékén mozgott Szöul­­ban, míg a mélypont 160 milliárd közelében volt.

A fiaskó egyébként nagyon veszélyes pillanatban jött a 74 vállalkozást működtető családi konglomerátum életében. A céget irányító és jelenlegi arcát kialakító Li Kun Hi 2014-es szívinfarktusát követően csendes és jól előkészített hatalomátvételt terveztek az örökösök, akik immár a Li család harmadik generációját képviselik a jellegzetesen koreai vállalatcsoportban. A legidősebb fiú, a most 48 esztendős Li Dzsai Jong alelnökként, a kulisszák mögött már magához ragadta a Samsung Electronics gyeplőjét, húgai, Bu Dzsin és Szeo Hjun a csoport hotel-, illetve divatágazatát irányítják. Dzsai Jong a sokoldalúság híve, és az okostelefon-ágazat mellett egyéb, többek között a biotechnológiai üzletre helyezne még nagyobb súlyt. A döntést, hogy ki lesz a teljes vállalatcsoport igazi ura, lehet, hogy a vártnál gyorsabban kényszerítik ki a Galaxy-tüzek. Li Kun Hi azonban nagy túlélő, bár jelen állapotáról nem tudni biztosat. Felébredt kéthetes kómából, túlélt infarktust, szívműtétet, rákot, így a birodalom ura, legalábbis papíron, még mindig ő. Az utódlással kapcsolatos fejleményekkel nem traktálják a nyilvánosságot, miközben a kereszttulajdonlások ­miatt nehéz átlátni a valós erőviszonyokat. Az öreg Li kétszázalékos pakkja mindenesetre elegendő a vitathatatlan irányítói pozícióhoz, amit sikerült megőriznie azt követően is, hogy adócsalásért 2007-ben felfüggesztett börtönt kapott, majd szexbotrány is tépázta jó hírnevét. Li Korea leggazdagabb embere 13,7 milliárd dolláros vagyonnal. Az örökség nem lesz olcsó ajándék az utódok számára. Számítások szerint 5-6 milliárd dollár adóvonzata lesz az ügyletnek.

Az öreg egyébként a cég igazi felvirágzását egy 1993-as döntéssel alapozta meg. Az akkor mintegy 150 ezer féle gyenge minőségű tömegterméket gyártó vállalatnál a minőséget helyezte mindenek fölé.  Átalakította az eredetileg szárítotthal-kereskedő apja, Li Bjung Csul 1938-as elképzeléseinek megfelelő vállalati struktúrát, amelyből egyedül a konfuciánus szellemet őrizte meg. Hogy most ki hozhat érdemi döntést  a vállalat jövőjét meghatározó kérdésekben, azt inkább csak találgatni lehet. A részvényesek mindenesetre máris feladták a leckét, reorganizációt sürgetve. Így az egyik aktivista, az amerikai Elliot Management, amelynek részvénycsomagja alig 0,6 százalékot tesz ki, felszólította a Samsung irányítóit, válasszák szét a pénzügyi és az ipari tevékenységet, egyúttal a nagyobb nyilvánosság érdekében kívánatosnak tartanák a Samsung Electronics részvényeinek jegyzését a technológiai cégek papírjaival kereskedő amerikai Nasdaq tőzsdén is. 27 milliárd eurós osztalékfizetésre is javaslatot tettek, amelynek teljesítését nem valószínűsítik a szakértők, de saját részvények vásárlását fontolóra veheti a Samsung. A forgalomban lévő papírok egy százalékára rúgó csomag visszavásárlása már megnyugtatná a befektetőket.

Technikai kérdések is megoldásra várnak, így például a bűnös ak­kumulátorok biztonságos kiváltása. A Samsung készülékek 65 százalékába a cégcsoporton belül gyártott terméket építettek be, de beszállító a japán TDK egyik leányvállalata és a kínai ATL is. Megfontolandó az eddigi együttműködés kiszélesítése az utóbbival, amely az Apple iPhonjait is ellátja e fontos alkatrésszel. Lehet, hogy a szorosabb társulás a kínaiakkal más előnyökkel is járna, nevezetesen enyhíthetne a feszültségen, amelyet egyebek mellett az váltott ki, hogy Kínában, ellentétben Amerikával és Európával, a Samsung késlekedik a visszahívásokkal és a kártérítési kondíciók ismertetésével.

A járműipar komoly nehézségekkel küzd, amiből következően szárnyra kaptak olyan hírek, hogy a kecskeméti Mercedes-Benz elhalasztaná a hatalmas méretű gyárberuházását, egyesek pedig tényként kezelik, hogy a cég már le is tett arról, hogy megduplázza hazai gyártókapacitását.