Rendszámcsere: óriási költségekkel járhat

Még az idén döntés születhet a területi alapú rendszámokról. Amennyiben a bevezetés mellett dönt az illetékes tárca, a műszaki vizsgán történhet meg a rendszámcsere, mely óriási költségekkel jár, amit a járműtulajdonosok fognak megfizetni.

2012. augusztus 31., 13:56

A rendszámok cseréje mellett új forgalmi engedélyt kell csináltatni, és ott van még a rendszám érvényesítési címkéje is. Egy átrendszámozás – mai áron – 15 085 forintba kerül a tulajdonosnak. A rendszám hatósági díjas, 8500 forint, a forgalmi 6000 forint, és a rendszámcímke 585. Ezt csak új rendszám esetén, illetve a műszaki vizsga alkalmával kell cserélni. Az elmúlt év végén valamivel több mint 3,53 millió személyautót, teherkocsit és rendszámos motorkerékpárt tartottak nyilván. Csak a sima rendszámcsere tehát 53 milliárd forintba fog kerülni a járműtulajdonosoknak, vagyis, ha a rendszám árát leszámítjuk, 23,245 milliárd forint folyik be a kincstárba az illetékekből – írja a Világgazdaság.

De ez még nem minden: használt autók átírásánál ha más járásban lakik a vevő, mint az eladó, egy autónak kétszer is végig kell vergődni ezen a procedúrán. Hogy ez mekkora állami bevételt jelenthet, jól jelzi, hogy csak az idei első fél évben 192 272 tulajdonosváltást regisztráltak. De ezzel még nincs vége a járműtulajdonosok várható kanosszajárásának. Hiszen a lakóhely változtatás is okozhat rendszámcserét, arról nem is beszélve, hogy az összes biztosítási kötvényt is módosítani kell.

Ha pedig a jármű műszaki vizsgája idején kell rendszámot cserélni – ami ugye nem esik egybe a naptári évvel –, akkor mi lesz az éves autópálya-matricák sorsa? Újat kell váltani? Aztán ott vannak a nyilvántartó adatbázisok, amelyek 3 betű–3 szám rendszerre írt programokkal dolgoznak. Így nem kizárt, hogy akár a szoftverek fejlesztése is elengedhetetlen lesz. A rendszámcsere újabb súlyos terheket ró az autósokra, és emiatt egészen biztosan kevesebb pénze marad a lakosságnak a legális szervizek felkeresésére és autócserére. Ez pedig még több kereskedő csődjéhez, ezen keresztül pedig az állami adóbevétel csökkenéséhez vezet. A javítási és karbantartási munkák egyre nagyobb mértékben kerülnek át a feketegazdaságba – írja a lap.