Nincs többé kelta tigris

Írország csakhamar beterjesztendő költségvetési válságterve az adók növelése és a közszféra fogyókúrája révén 50 százalékkal több megtakarítást irányoz elő, mint amennyi pénzhez az Orbán-kormány a magánnyugdíjalapok vagyonának tervezett „lenyúlásával” juthat. Az előirányzat hatalmas, 4200 milliárd forint (15 milliárd euró), de még mindig csak hatoda annak, amennyit a hajdani „kelta tigris” számára az EU, az Európai Központi Bank és az IMF segítségként felajánlott. Görögország után Írország az euróövezet második országa, amelyet ki kell menteni. ACZÉL ENDRE írása.

2010. december 3., 13:20

Írország önnön ügyességének és az uniós támogatásoknak köszönhetően Nagy-Britanniánál is vonzóbb hídfő lett a kilencvenes években az Európa felé nyomuló multik számára. Fiatal, képzett, angolul anyanyelvi fokon beszélő munkaerőt és páratlanul előnyös – 12,5 százalékos – társasági adót kínált; emellett jó infrastruktúrát, könnyű és gyors közlekedést bárhová. Meg eurót.

A külföldi működő tőke hihetetlen mértékű beáramlása azzal járt, hogy a szerény és ódivatú ingatlankínálat gyorsan átalakult. A honi munkaerő fokozódó jóléte és a multik tömeges megjelenése folytán 1994 és 2006 között a lakás- és üzleti célú ingatlanok ára az ötszörösére (!) nőtt. A bankok vérszemet kaptak. Hiteleztek boldognak-boldogtalannak, a kihelyezett hitelek szilárdságát, az adósok fizetőképességét viszont nemigen ellenőrizték, ám olyan fokon vettek fel maguk is hiteleket a pénzpiacon, ami idővel már nagyságrendekkel haladta meg az egész ír nemzeti jövedelmet.

A kormány és ellenőrző szervei néma jóindulattal „ministráltak” ehhez a vállalkozáshoz. Lehet, hogy nem vették észre: ha egy költségvetés egyetlen ágazat, az építőipar és az ingatlanfejlesztés adóira támaszkodik, akkor éppolyan monokultúrás gazdaságot teremt, mint a kizárólag olajjövedelmeikből élő s így az olajár ingadozásától függő országok, Oroszországtól az Arab-öbölig? A kérdés immár költői.

Amikor beütött a válság, és az „ingatlanlufi” az angolszász világ három legjelentősebb színterén, az Egyesült Államokban, Nagy-Britanniában és Írországban kipukkadt, az ír bankok súlyos válságba kerültek. Dublinban is napirendre került a bankmentés, csak épp az ír kormány valami egészen szélsőséges lépésre szánta el magát. Államosította legnagyobb bankjainak többségi tulajdonát, s jótállt összes (!) adósságukért. Ilyet mások nem csináltak.

Az ír kormány két éve csak fizet és fizet. Hogy miből, könnyű kitalálni: az adófizetők pénzéből, brutális megszorítások révén. Mostanra jutott el oda, hogy noha még mindig van 20 milliárd eurónyi tartaléka abból a pénzből, amit az Európai Központi Bank ír államkötvények felvásárlásával juttatott neki, a piacok a múlt héten kezdtek vért szimatolni. Akkor hozta nyilvánosságra a két legnagyobb ír bank azt az adatot, hogy a betétesek június és szeptember között 23 milliárd eurót vettek ki számláikról, s egyben megkezdődött az ír állampapíroktól való szabadulás is. A piacok tehát jóval előbb reagáltak, mint azt a nyilvános adatok szükségessé tették volna.

Ezt észlelvén, s elébe menve egy újabb, görög típusú válság kialakulásának, az unió és az IMF rálépett a pedálra. Valósággal „kitaposták” a szuverenitásukra oly büszke írekből, hogy vegyék igénybe a segélycsomagot (amely a magyarénak négy-ötszöröse), azaz vonjanak maguk elé pajzsot, míg nem késő. Cserébe fogadják el a segélynyújtók diktátumát. Mert ha az ír kormány fizetésképtelenséget jelent, az másokra nézve is katasztrofális következményekkel járhat.

Senki nem hitt nekik

Volt itt egy jelentős különbség. A görögöknek könyörögniük kellett a segélycsomagért, miközben az írek ragaszkodtak ahhoz, hogy saját erőből oldják meg a gondjaikat. Önmagukon kívül azonban ezt senki más nem hitte el.

Már nemcsak róluk, nemcsak a bajból kikecmeregni nem is igen tudó görögökről van szó, hanem Európa más szereplőiről is: Portugáliáról és Spanyolországról, de talán a nyakig eladósodott Olaszországról is. Az említett háromnak, de különösképp Portugáliának és Spanyolországnak „strukturális gondjai” vannak a gazdaságával, amelyek csak arra alkalmasak, hogy a veszteségeket újra- és újratermeljék. Ebből adódóan a piacok jelentős felárral hiteleznek nekik: a tízéves lejáratú spanyol államkötvény 200, a portugál 400, az ír 600 bázisponttal haladja meg a referenciának számító német papírok hozamát, ami rettenetes teher.

Az Európai Központi Bank (ECB) ennél jóval alacsonyabb kamat mellett vásárolta fel államkötvényeiket, de egy ponton leállt, mert a „kiöntött pénz” okozta inflációs nyomás már konfliktusba került a bank alapfunkciójával: az euró romlásának karbantartásával. Ez a lehetőség elesett. Marad tehát az a hatalmas – jobbára ígérvényekre támaszkodó – 700 milliárd eurós, még idén májusban létrehozott rendkívüli (EU+ECB+IMF) válságelhárító alap, amely úgy 5 százalékos kamat mellett biztosítja a kedvezményezetteknek azt, hogy akár évekig ne kelljen a szabadpiacon pénzt felvenniük, vagy az ECB kötvényvásárlásában bízniuk.

Az „ír segélycsomag”, amely tárgyalás alatt áll, minimálisan 80-90 milliárd eurós lesz, de meghaladhatja a 100 milliárdot is. A portugálról még nem tudni, mekkora lesz, de biztos, hogy az ottani (ír típusú) ellenállás dacára is fel fogják kínálni, mert a portugálok de facto ki vannak szorulva a nemzetközi pénzpiacról, ők még az ECB köldökzsinórján lógnak, amíg lóghatnak. Mindenesetre Lisszabonban okozta a legnagyobb megkönynyebbülést az ír behódolás híre, mert így legalább ragályos fertőzéstől – a pénzpiacok újabb pánikjától – nem kell tartaniuk. Nota bene: nekünk sem, akik körülbelül ugyanannyiért tudjuk értékesíteni tízéves lejáratú kötvényeinket, mint ők.

Sztrájkok nélkül

Noha az írek helyzete a legcudarabb (az államháztartás GDP-arányos hiánya verdesi a 40 százalékot), Írországra mégis optimizmussal tekint a világ, mert a „smaragd sziget” kedvező adottságai megmaradtak: a működő tőke áramlik befelé, a gazdaságnak strukturális bajai nincsenek, és a jónép mindenféle sztrájkok nélkül nyugszik bele abba, hogy a hajdani jólét odavan, illetve a túlzott jólétért (Írország tegnap még az EU harmadik leggazdagabb tagjának számított) most benyújtja a számlát a világ.

Szerdán közölte az Eurostat legfrissebb becslését a háztartások tényleges fogyasztásáról az Európai Unió tagállamaiban. A mutató azt méri, hogy az egyes országok lakosai mennyi árut és szolgáltatást tudnak megvásárolni, az eltérő árszintek kiegyenlítése érdekében pedig vásárlóerő-paritáson számolnak.  A magyar adat 2024-ben sem mutatott érdemi előrelépést, az EU-átlagtól továbbra is jelentősen elmaradunk.