Mindenkit maga mögé utasított a Lidl
A magyarok imádják az áruhzáláncot. Az ország történetében először generált ezer milliárd forint fölötti forgalmat kiskereskedelmi cég.
A Lidl 2022-ben 1200 milliárdos bevételt tudott generálni, ez a tíz évvel ezelőtti összeg több mint négyszerese, míg a legtöbb lánc forgalma vagy hullámzott vagy kicsit nőtt – írja a Telex.
A Lidl-höz hasonló stratégiával dolgozó Aldi is nagyot ugrott, ez a lánc megötszörözte a forgalmát, de így is kisebb, mint említett versenytársáé, mivel később érkeztek meg a magyar piacra és kevesebb üzletük is van. A két bolt elmúlt tízéves szárnyalása az utcákon is látható volt.
Titkuk a klasszikus diszkontstratégia, amelyben a hetvenes évek óta főként saját márkás termékeket kínáltak, a vevőket nem minél nagyobb akciókkal, hanem a legfontosabb élelmiszerek tartósan olcsón tartásával szerezték meg. A sok saját márkás termék miatt pedig a Lidlnek kevésbé kell megosztoznia a nyereségen a gyártókkal, és jobb pozícióból tárgyal a beszállítóival. Illetve nemzetközi szinten rengeteg boltjuk van, ezért nagy mennyiségben, olcsóbban tudják gyártani a termékeiket is. A szektorban magasnak számító bérek miatt pedig a munkaerő javából válogatnak.
Az, hogy ez a magyar gazdaságnak mennyire jó már komplexebb kérdés. A magyar cégek termékeiket német multin keresztül tudják eladni, fejlődésük szmpontjából nem túl kedvező. Emellett a magas piaci részesedése miatt óriási hatalma van egy kereskedőnek a beszállítókkal szemben, kérdés, hogy ezt mikor fogja kijátszani.
(Kiemelt képünk: vásárló a Lidl és az Aldi diszkont áruház műanyag szatyraival Kölnben 2003. november 17-én. Fotó: OLIVER BERG/DPA/AFP.)