Lex Simicska

2011. november 3., 12:01

Azt követően, hogy Simicska Lajos (Mahir Zrt.) sikertelenül próbálkozott a reklámpiacon az egyik legnagyobb konkurenciáját jelentő – az úgynevezett oszlopreklámpiacon monopolhelyzetben lévő – ESMA Zrt. felvásárlásával, a derék törvényhozók a fejükhöz kaptak, és ráébredtek arra a sarkalatos tényre, hogy a közvilágítási és villanyoszlopokon lévő hirdetőfelületek használata balesetet okoz. Nem, nem az utakat, utcákat, házfalakat és műtárgyakat elborító reklám, hanem csak és kizárólag az ESMA tulajdonában lévők a veszélyesek.

Azonban a törvénynek akad egy „kis” mellékhatása is. Mértékadó források szerint a most törvényileg betiltott tevékenysége után az ESMA több mint egymilliárd forint adót fizetett eddig a költségvetésnek. Továbbá a becslések szerint Nyíregyháza mintegy 60 millió forint közterület-használati díjat veszít, Szombathelynek 40 milliós, Debrecennek 31, Győrnek 22, Székesfehérvárnak 10, Miskolcnak 9, Bajának pedig több mint 8 milliós bevételkiesést jelent a lex Simicska. Számos további város és a – többségükben szintén fideszes vezetésű – budapesti kerületek is 5-10 milliótól eshetnek el.

Kósa Lajos debreceni polgármester (aki egyben a Megyei Jogú Városok Szövetségének vezetője) megpróbálta a törvényt úgy módosítani, hogy az önkormányzatok dönthessenek a tulajdonukat képező helyi közutak esetében, azonban Simicska üzleti érdeke erősebbnek bizonyult.

Róna György
E-mail