Leváltások, személycserék: a fülkeforradalom felfalja saját gyermekeit

Folyamatosan szállingóznak el az emberek a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumból. Ahelyett, hogy a tárca működése már rég konszolidálódott volna, a minisztérium a szétesés jeleit mutatja. Vízkelety Mariann közigazgatási államtitkár távozásával pedig lényegében eltűntek a minisztériumból Orbán Viktor emberei.

2012. július 5., 18:55

Nemzeti Fejvesztési Minisztérium – ironizált a HVG rgyik névtelenséget kérő forrásunk arról, hogy micsoda vérengzés zajlik a tárcánál, mióta csere történt a miniszteri poszton. A történet legújabb fejezete, hogy a múlt héten jelentették be a tárca hivatali szervezetét irányító Vízkelety Mariann közigazgatási államtitkár távozását, akit „Orbán Viktor sem tudott a posztján tartani”.

Ez azért meglepő, mert Vízkelety a kormányfő régi bizalmasának számít, az első Orbán-kormány alatt a MEH egyik tükörreferatúráját, majd a teljes kabinetirodát igazgatta. A közigazgatási államtitkár a KSH elnökhelyettese lesz egy számára kreált poszton: az új KSH-törvény előkészítése lesz a feladata. A minisztérium munkáját ismerő több HVG-forrás szerint ezzel megtörtént a tárcánál a teljes hatalomátvétel. Orbán embereit elküldték, mintha a minisztériumnál a kormányzat és a velük szoros kapcsolatot ápoló "kutya és farok történetben" Simicska Lajos és Nyerges Zsolt játszaná az előbbi, a kormányfő pedig az utóbbi szerepet”.

Érthetetlen távozás

Kormányközeli forrásból a HVG úgy értesült, hogy Vízkelety rendkívüli munkabírású és nagyon felkészült államtitkár volt, talán a legnagyobb tekintélyű a közigazgatási államtitkárok értekezletén, aki átlátta az ügyeket a minisztériumban és egyfajta meghosszabbított keze volt a kormányfőnek. „Ezért is érthetetlen, hogy miért kellett távoznia” – mondta az egyik forrás. A tárca működését közelről követő informátor szerint nem kizárt, hogy „egyszerűen Zsuzsa (Németh Lászlóné) nem bízott meg benne, mert vele ellentétben Mariann diplomás, alaposan ismeri a fejezetek működését, szélesebb a beágyazottsága, és nem csak egy helyre van bekötve”. Igaz, annál furcsább, hogy az az „egy hely” erősebbnek bizonyult minden másnál.

Némethné a hivatalba lépése óta – a HVG információi szerint – nem tartott vezetői értekezletet, igaz, egyre nehezebb a dolga: a kormányváltást követően létrejövő vezetői struktúra mára már csak torzóként él, és a változásokhoz igazodó szervezeti és működési szabályzat még csak most van születőben. A hvg.hu többféle bontásban kikérte a tárcától a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) fluktuációs adatait. Az összesítés szerint a minisztérium a megalakulása óta „elfogyasztott” egy minisztert, három államtitkárt, hét helyettes államtitkárt. Négy státusz betöltetlen, egy pedig megszűnt. A kormányváltás óta megszűnt emellett 32 főosztályvezetői jogviszony, jelenleg két szakmai főosztályvezetői poszt is betöltetlen.

A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium 2010-ben igazi mamutnak született, a jogelőd Közlekedési, Hírközlési és Energiaügyi Minisztériumhoz képest jelentős többletfeladatokkal (pl. vagyonpolitika, fejlesztéspolitika). Mindez egyfelől indokolta is a létszámnövekedést, a személycserék másik részének hátterében pedig az állt, hogy a kormányváltás Magyarországon nem szokott megállni a politikai szinteken, hanem a főosztályvezetői szintnél alacsonyabb területeken is végig szokott menni. De ahelyett, hogy a helyzet idővel konszolidálódott volna, a tárcánál máig jelentős maradt a fluktuáció. Az NFM által megküldött adatok szerint 2011 második felében rekordmennyiségű ember távozott a minisztériumtól (116 fő), és idén is többen (83 fő), mint a minisztérium megalakulását követő fél évben. „Nem arra kell gondolni, hogy a fedésben maradt, régi szoci káderektől tisztítják meg az apparátust, hanem színtisztán fideszesektől válnak meg. A fülkeforradalom felfalja saját gyermekeit” – mondta a HVG-nak az egyik forrása.

További részletek a

HVG oldalán.

Szerdán közölte az Eurostat legfrissebb becslését a háztartások tényleges fogyasztásáról az Európai Unió tagállamaiban. A mutató azt méri, hogy az egyes országok lakosai mennyi árut és szolgáltatást tudnak megvásárolni, az eltérő árszintek kiegyenlítése érdekében pedig vásárlóerő-paritáson számolnak.  A magyar adat 2024-ben sem mutatott érdemi előrelépést, az EU-átlagtól továbbra is jelentősen elmaradunk.