Lesz-e újabb vasutassztrájk?
A Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezetének sztrájkja már egy véget nem érő folytatásos képregényhez hasonlít. Mióta úgymond felfüggesztették a munkabeszüntetést, ma éppen a 42. egyeztetést tartják a MÁV-társaságokkal az érdekképviselet követeléseiről és a még elégséges szolgáltatásról. Ha ez is eredménytelen, legkésőbb hétfőn sztrájk lesz - állítják.
A tárgyalásokon hónapok óta a süketek párbeszéde folyik. A VDSZSZ eredeti követelése tíz százalékos többlet béremelés volt a MÁV Cargo privatizáció során kiszervezett MÁV-társaságok dolgozóinak a korábban már megegyezésben rögzített csaknem hét százalék felett, és a privatizációs bevételéből negyedmillió forint kifizetése minden vasutas számára. Ez később egészült ki azzal a követeléssel, hogy a korábban bezárásra szánt 38 vasúti szárnyvonalon maradjon meg a személyszállítás - ami egyelőre meg is maradt -, a munkáltató pedig kompenzálja 1,1 százalékos béremeléssel a vártnál magasabb inflációt.
A követelések teljesen irreálisak, és ezzel minden bizonnyal a VDSZSZ vezetői is tisztában vannak. A MÁV nem teljesítheti azokat, részben azért, mert túlzottak, részben pedig azért, mert az összes többi, magát az elfogadott bérmegállapodáshoz tartó vasúti érdekképviselettel konfliktusba kerül. Valójában egy színjáték folyik a szemünk előtt, amelynek az önreklámon kívül kevésbé érdekképviseleti, inkább politikai céljai vannak. Ezt sugallja, hogy az állandóan lebegtetett sztrájkfenyegetés igazából a vasutasoknak sem jó, csak bizonytalan légkört teremt közöttük és az utasok körében is.
Ennek része volt, hogy a tegnapi tárgyalást követően Bárány Balázs, a VDSZSZ alelnöke azt mondta, számára úgy tűnik, a közlekedési minisztérium mostani vezetése is becsapja a szakszervezetet, azt követően, hogy eddig több fórumon is úgy vélekedtek, a szakszervezet követelései nem teljesíthetetlenek. Erre rajtuk kívül senki sem így emlékszik. Az alelnök hozzátette, hogy a megegyezésnek politikai akadályai vannak. Megismételte a július 1-jén hozott sztrájkbizottsági döntést, mely szerint ha nincs haladás az egyeztetéseken, akkor két hétben belül - ami július 14-én lejár - folytatják a sztrájkot.
Ennek legvalószínűbb időpontja lapértesülések szerint hétfő, mivel pénteken és szombaton vasutasnap lesz, vasárnap pedig a kisebb forgalom miatt kisebb lenne a kár és alig lenne visszhangja a munkabeszüntetésnek. Kérdés persze, hány dolgozó csatlakozna majd a demonstrációhoz. A legutóbbi sztrájkot is azért fújták le néhány óra után, mert nagyon kevesen vettek részt benne.