Nagy Márton vizsgálatot kezdeményez a GHV-nál a kiskereskedelmi láncok áremelései miatt

A kötelező akciózás kivezetését követően a kereskedelmi láncok egyidejű és jelentős mértékű áremeléseket hajtottak végre alapvető termékek esetében az NGM szerint, ezért Nagy Mártonék fellépnek a „tisztességtelen áremelések"-kel szemben. 

2024. augusztus 28., 13:37

Szerző:

Reszkethet a Lidl, az Aldi vagy a Tesco: Nagy Mártonék úgy látják, a kötelező akciózás kivezetését követően az alapvető (korábban ártopos) élelmiszerek ára akkorát nőtt, hogy Nemzetgazdasági Minisztérium az adatok alapján kezdeményezi a Gazdasági Versenyhivatal (GHV) vizsgálatának megkezdését, illetve azt is, hogy a minisztériumhoz tartozó fogyasztóvédelem, illetve a Gazdasági Versenyhivatal közösen lépjen fel a kiskereskelemi láncokkal szemben.

Van olyan termék, aminek 100 százalékkal nőtt az ára egyes kiskereskedelmi láncoknál

Közleményükben kifejtik, hogy a kötelező akciózás rendszerét a Nemzetgazdasági Minisztérium javaslatára a Kormány 2023. június 1-jétől vezette be.  A szabályok betartása érdekében a fogyasztóvédelmi hatósági hatáskörben eljáró kormányhivatalok szigorúan léptek fel: közel 3000 üzletet ellenőriztek, és mintegy 650 millió forint összegben szabtak ki bírságot.

A Kormány 2024. július 1-jétől kivezette az intézkedést, ugyanakkor a kiskereskedelmi üzletek közötti verseny fenntartása érdekében továbbra is működteti az online árfigyelő rendszert.

Az online árfigyelő rendszerben napi szinten frissülő áradatok alapján azonban egyértelművé vált, hogy a kötelező akciózás kivezetését követően többek között a finomliszt, a 2,8%-os UHT tej és a cukor fogyasztói ára tekintetében a legnagyobb kiskereskedelmi láncok egyidejű és jelentős áremelést hajtottak végre. A gyártói márkás finomliszt árát átlagosan közel 80 százalékkal emelték a legnagyobb kiskereskedelmi láncok, de egyes üzleteknél valamely lisztek esetében több mint 100 százalékos áremelés is volt. Az ugyancsak gyártói márkás tej árát átlagosan mintegy 45 százalékkal növelték, míg a gyártói márkás kristálycukor átlagosan több mint 25 százalékkal drágult. Továbbá a saját márkás termékek árait is mindhárom terméktípus esetében átlagosan 30 százalékkal emelték.

A Nemzetgazdasági Minisztérium fogyasztóvédelmi szempontból megvizsgálta a helyzetet, majd megállapította, hogy az érintett kiskereskedelmi láncok áremelései túlzók, ezért szükséges a kiskereskedelmi láncok egyidejű és jelentős áremelésének versenyjogi vizsgálata, és az adatok alapján kezdeményezi a Gazdasági Versenyhivatal vizsgálatának megkezdését, illetve azt is, hogy a minisztériumhoz tartozó fogyasztóvédelem, illetve a Gazdasági Versenyhivatal közösen lépjen fel a tisztességtelen vállalkozásokkal szemben.

A GVH azt közölte, panaszeljárás keretében megvizsgálják az NGM által feltárt és jelzett árképzési gyakorlatot, az azt alátámasztó bizonyítékokat és megteszik a szükséges intézkedéseket.

(Kiemelt képünk illusztráció. Fotó: Palágyi Barbara / 168.hu)