Jellinek Dániel megvette a magyarországi Auchan 47 százalékát

Jellinek Dániel Indotek-csoportja 47 százalékot vásárolt a francia Auchan hazai hipermarket-üzletében és 100 százalékot az úgynevezett korzó-üzletben,vagyis az Auchan pénztárán kívül eső bérleményekben.

2023. október 18., 20:22

Szerző:

A kormány az elmúlt években egyértelművé tette: szeretné, ha több lánc lenne magyar kézben. Úgy tűnik, a Tiborcz Istvánnal is üzletelő vállalkozó magáncéljai és a kormány elképzelései most találkoztak. A Telexnek Jellinek Dániellel is sikerült beszélnie az Auchan felvásárlás hátteréről.

Több mint két éve jelentették be a felek, hogy a Jellinek Dániel tulajdonolta Indotek-csoport beszáll az Auchan hipermarket-hálózatba. 

„Az Auchan olyan, mint egy társasház, aminek két albetétje van. Az egyik maga az élelmiszerkereskedelemmel foglalkozó Auchan, a másik a hipermarket épületében lévő »korzó«, ahol különböző egyéb üzletek működnek, tehát ahol ingatlan-hasznosításra van lehetőség” – magyarázta a Telexnek Jellinek Dániel. Mindenesetre abból is profitál a cég, hogy odavonzza a vevőket, ami másoknak is jó értékesítési lehetőséget kínál.

Jellinek Dániel Indotek-csoportja és a hipermarketlánc közötti szoros üzleti kapcsolat már hosszú évekre nyúlik vissza: számos Auchan üzlet Indotek-bevásárlóközpontban működik. Üzletileg vélhetően innen ered Jellinek Dániel azon lépése, hogy még szorosabbra fűzi a kapcsolatot a francia családi vállalattal és befektet a cégbe.

Az Auchan céget a mélyen vallásos, római katolikus Gérard Mulliez alapította 1961-ben, aki az első áruházát Észak-Franciaországban nyitotta. Csak két évtizeddel később, 1981-ben lépett ki a nemzetközi piacra. Az alapítónak ma már sok száz leszármazottja van, ők mindannyian tulajdonosok. Aki beházasodik a családba, az is részvényessé válik, ugyanakkor aki elválik, annak a papírjait is el kell adnia.

Az Indotek részéről végig Jellinek Dániel vezette a tárgyalásokat, az Auchan részéről a tulajdonos Mulliez-család egyik kijelölt tagja, aki amúgy az Auchan globális vezetésében is a board tagja. A 47 százalék egy amolyan erős kisebbségi pozíciót jelent lényeges kérdésekben, vétójogokkal.

„Az élelmiszer-kereskedelem egy szakma, és nem gondolom, hogy ehhez már értünk, ráadásul a nemzetközi beszerzésekben sokkal jobb pozícióban van egy globális multi” – mondta Jellinek. Vagyis az üzletember szerint egy magyar tulajdonú bolthálózathoz képest óriási a versenyelőnye van az olyan nemzetközi játékosoknak, mint az Auchan, a Lidl, vagy az Aldi. Ők sokkal, de sokkal jobb árat tudnak kiharcolni, ha tárgyalnak az Unileverrel, a Heinekennel vagy a Nestlével, mint a magyarok (például a CBA, a Reál, a Coop). És a nem élelmiszeripari (non-food) termékeknél is más úgy kínai papucsot, hálózsákot, vagy turmixgépet venni, hogy valaki meg tud venni a gyártótól egy hajónyit, vagy valaki több kereskedői áttéttel kisebb mennyiségeket vesz.

Az üzletember az Auchan konkrét piaci terveiről nem akart még nyilatkozni.

(Fotó: Jean-Michel Delage / Hans Lucas / Hans Lucas via AFP)