Internetes média: nálunk az előny!

A fogyasztás stagnálása ellenére élénkülni látszik a reklámpiac az első féléves felmérések alapján, bár igazi növekedésről egyelőre nem beszélhetünk. A listaáras költésbecslés szakértők szerint félrevezető, mivel a nehezebb helyzetben lévő médiumok egyre nagyobb kedvezményeket adnak. Egyedül az internetnél egyértelmű és látványos a hirdetési bevételek emelkedése.

2008. szeptember 1., 14:33

9,5 százalékkal nőttek a hirdetési bevételek Magyarországon 2008 első félévében az előző év azonos időszakához képest - áll a TNS Media Intelligence jelentésében, amelyet a médiumok önbevallása alapján, a nettó listaárakkal és az ügynökségi kedvezményekkel számolva állítanak össze. 2007 első felében ugyanez az adat mindössze 3 százalék volt. A mostani növekedés azt jelenti, hogy a TNS szerinti reklámtorta 290 milliárd forintosra hízott.

A növekedési csúcstartó az internetes média, amely 44 százalékkal tudta növelni bevételeit. Ennek több mint 40 százalékát három szektor, a bankok, a közlekedési és a távközlési cégek biztosították, bár ezek költése alig emelkedett tavalyhoz képest. A legtöbbet költő hirdetők a T-Mobile, a Toyota és a Miniszterelnöki hivatal voltak.

A TNS Media Intelligence kilenc kábelcsatornát figyel, ezek 28 százalékkal több hirdetési bevételhez jutottak, mint tavaly. Az év első felében az eddig a földi sugárzású csatornákat pártoló élelmiszeráruházak is elkezdték intenzíven használni ezeket az adókat - áll a jelentésben. A rádiós szektor 18 százalékos bevételnövekedést könyvelhetett el, ehhez az MR2 Petőfi önmagában 5 százalékot adott hozzá, a köztéri - óriásplakát és citylight - felületek 9 százalékkal hoztak többet tulajdonosaiknak.

A napilapok 6 százalékkal, a folyóiratok és magazinok 5,7 százalékkal növelték bevételeiket. Utóbbiaknál a növekedést a női glossy és életmódmagazinok, illetve a tévés műsorújságok hajtották, míg a napilapoknál az önmagukban 10 százalékot erősödő megyei lapok a hajtóerő - a bulvár 7, a politikai lapok mindössze 1 százalékot tudnak felmutatni.

2008 első félévében a bankok költötték a legtöbbet, megelőzve az autóforgalmazókat, a kereskedőket, a gyógyhatású készítmények forgalmazóit, illetve a mobilcégeket. 2007-ben ugyanez volt a helyzet, csupán a gépjárműszektor kerekedett akkor a bankok fölé.