Hódít a bulvár és a helyi sajtó

Még mindig szeretünk újságot olvasni, bár ízlésünk fokozatosan változik: egyre inkább a bulvár felé hajlunk, a komoly tematikájú lapok olvasottsága - ha lassan is- folyamatosan csökken. Ez egyébként az egész fejlett világra jellemző, az olvasót szórakoztató tartalommal lehet jobban megfogni, a tájékozódási igény mind jobban ebbe az irányába tolódik. Ez a trend látszik az idei első félév lapolvasási felmérésén is.

2008. szeptember 2., 14:36

A GfK Hungária és a Szonda Ipsos január és június között végzett Nemzeti Médiaanalízis tanulmánya szerint a magyar lakosság újságolvasási kedve összességében nem csökkent, száz emberből 84 olvasott legalább egy lapot a kutatásban szereplő 162 sajtótermék közül. Akik olvasnak, nem csupán egyfajta sajtóterméket választanak: átlagban 4,6 lapot vettek a kezükbe a vizsgált időszakban.

A legolvasottabb pénzért megvásárolható sajtótermék az éppen most átalakuló bulvárlap, a Blikk volt, amely lapszámaival átlagosan 1,3 millió 15 évnél idősebb olvasót volt képes elérni 2008 első felében. A hetilapok közül a Story-t olvassák a legtöbben, míg a havi és egyéb gyakorisággal megjelenő kiadványok között a Nők Lapja Konyha az első - olvasható a GfK Hungária és a Szonda Ipsos elemzésében.

Az olvasottság növekedése terén a sportsajtó teljesített kiemelkedően az első félévben: összességében 6 százalékkal olvastak többen sportújságokat, mint a megelőző időszakban. Ez mindenekelőtt a foci eb-nek tudható be. A Képes Sport 48 ezerrel, míg a Nemzeti Sport 25 ezerrel tudta növelni az egy lapszámra jutó olvasóinak számát. Figyelemre méltó az ifjúsági lapok közül a Popcorn 20 ezres, a számítástechnikai lapoknál pedig a Chip 13 ezres növekedése.

Tematikus bontásban továbbra is az önállóan terjesztett tévémagazinok a legnépszerűbbek, a felnőtt lakosság 31 százaléka nézi át őket rendszeresen. 30 százalékban képviseltették magukat azok, akik előnyben részesítik a helyi híreket közlő megyei sajtóorgánumokat, míg a harmadik legolvasottabb csoportot az általános női lapok jelentik 27 százalékkal.

A megyei napilapok olvasottsága a teljes felnőtt népesség körében az egyik legmagasabb, de a helyi sajtó előretörése Budapesten is megtörtént. Nem csupán a vidéki olvasottsági rangsor első helyét foglalják el a megyei napilapok, hanem a fővárosi tabella élén is egy ingyenes helyi kiadvány, a Helyi Téma szerepel. Ebben a lapcsoportban feltűnő az Észak-Magyarország 23 ezres és a már említett Helyi Téma 13 ezres olvasónyerése.