Gyurcsány nagyot álmodott Maastrichtról

A kormányfő nem megy üres kézzel a holnapi EU-csúcstalálkozóra. A válsághangulatot kihasználva olyan javaslatokat kíván tenni, amelyek könnyítenék az uniós támogatások felhasználását, sőt a költségvetésünkre is kedvező hatással lehetnek. Persze csak ha elfogadják őket, amire viszont semmilyen garancia nincs.

2008. október 14., 19:16

Az elmúlt napok pénzpiaci fejleményei és azok várható következményei ismételten rávilágítottak arra, hogy hazánk az egyik legsérülékenyebb uniós tagország. Nem véletlen, hogy Brüsszel határozottan kiállt a magyar gazdaság megvédése mellett, ezzel is csökkentve a spekulációs támadások esélyét. Addig kell ütni a vasat, amíg meleg - feltehetően ez a közmondás vezette a magyar kormányt abban, hogy a mostani légkört felhasználva négypontos javaslatot terjesszen az Európai Unió állam- és kormányfői elé Brüsszelben, ahol holnap tárgyalnak a nemzetközi pénzügyi válság okozta teendőkről.

A javaslatok részleteit Gyurcsány Ferenc miniszterelnök ismertette kedden az Országos Érdekegyeztető Tanács (OÉT) tagjaival folytatott konzultáció utáni tájékoztatón. A megbeszélésen egyébként a szombatra tervezett nemzeti csúcs előkészítését vitatták meg.

A politikai kohéziós szabályozást a kis- és közepes vállalatok javára kívánja megváltoztatni a magyar javaslat - mondta a miniszterelnök. Ezért javasolják azt is, hogy az egyes támogatott programokon belül kisebb legyen a nemzeti hozzájárulás minimálisan megkövetelt mértéke. Ez annyit jelentene, hogy csökkennének a magyar költségvetés terhei az uniós támogatásokkal kapcsolatban. Jelenleg a nagy projekteknél 15-20 százalék a hazai önrész, a javaslat ezt próbálja még tovább csökkenteni.

A második javaslat egy maastrichti kritériumot érint, eszerint recessziós időben függesszék fel a GDP arányosan 3 százalékos államháztartási hiány további csökkentésére vonatkozó kötelezettséget, azaz 0-3 százalék közötti hiány esetén szabadon megfogalmazható legyen a költségvetési pálya. A most átírás alatt álló jövő évi költségvetés az uniós szabályok szerint már három százalék alatti hiánnyal számolt, azaz a javaslat elfogadása némi lazításra adna lehetőséget a kormánynak.

Az Európai Központi Bank, függetlenül attól, hogy egy ország tagja az euróövezetnek, vagy nem, ugyanazokat az intervenciós eszközöket használhassa az Európai Unió tagjainak esetében - ez a miniszterelnök által ismertetett harmadik javaslat. Ez a pénzügyi stabilitást növelné, mintegy garanciális hátteret nyújtva a befektetőknek. Lényegében ezt a stabilitást szolgálja a negyedik, már korábban előterjesztett javaslat is, amely szerint a pénzügyi felügyeletek tevékenységében új, egységes EU szabályozásra van szükség.

A fogadtatás az EU-csúcson várhatóan vegyes lesz. A hozzánk hasonlóan veszélyeztetett gazdaságú országok vélhetően támogatni fogják a javaslatok többségét, viszont egyhangú elfogadásukra kevés az esély. A támogatási rendszert és a hiányt érintő módosításokhoz alapos változásokra van szükség a szabályozásban, és meglepő lenne, ha ebben minden tagállam egyetértene.