Friss zöldséghír a GfK-tól
A zöldség és a gyümölcs a legkedveltebb élelmiszerek között szerepel a magyarok étrendjében, majdnem minden háztartásban kerül belőlük. Zöldséget nagyjából hetente, gyümölcsöt pedig másfél hetente vásárolunk, és ilyenkor az a számunkra a legfontosabb, hogy egy termék megérje az árát - derül ki a GfK Hungária és az Agrár Európa Kft. közös vizsgálatának eredményéből.
A GfK Hungária Consumer Tracking felmérése 2010. január 1. óta méri folyamatosan a magyarországi háztartások friss zöldség és gyümölcs vásárlásait. A hazai háztartások által friss zöldségre és gyümölcsre elköltött 226 milliárd forintos éves összeg a második legnagyobb a vizsgált termékkategóriák között. Első helyen a friss húsok és a tőkehúsok állnak.
A zöldség és a gyümölcs is a legkedveltebb és leggyakrabban fogyasztott élelmiszerek között szerepel a magyarok étrendjében. A legnépszerűbb ételek és élelmiszerek között találjuk a hagyományos főzött leveseket, a szárnyas húst, a burgonyát, valamint a különféle egyéb zöldségféléket, a gyümölcsöket és a sajtot. Ezeket az ételfajtákat a magyaroknak több mint 90 százaléka fogyasztja - írta az
InfoRádió hírportálja.Majdnem minden magyar háztartás vásárol különböző rendszerességgel a friss zöldségek, gyümölcsök közül. A legtöbben - tízből kilenc háztartás - paprikát vesznek, amelyet a paradicsom, a banán, a vöröshagyma és a sárgarépa követ, amelyeket tízből legalább nyolcan vásárolnak.
2010-ben a hetente átlagosan egy-két alkalommal vásárolt friss zöldségekből és gyümölcsökből a leggyakrabban paprikát vettünk, 20 alkalommal. Ezt követi a burgonya és a paradicsom évi 16-16, majd az alma 13 vásárlási alkalommal.
Még mindig népszerűek a piacok és a zöldségesek
A friss zöldséget és gyümölcsöt még mindig nagyrészt hagyományos piacokon, a kistermelőktől, vagy utcai árusoknál veszünk. Ezek a helyszínek adják az összes megvásárolt mennyiség 27 százalékát. A zöldség- és gyümölcsárusításra specializált boltok a teljes mennyiség 14 százalékát, a láncba szerveződött és a független kis vegyes boltok pedig együttesen a vásárlások 12 százalékát adják.
Egyre fontosabb helyszínek a modern kiskereskedelmi egységek is. Tavaly a háztartási zöldség-gyümölcs 45 százalékát vásároltuk valamelyik hipermarket, szupermarket, vagy diszkont láncban.
Gyümölcsvásárlásainkban a két hagyományos, itthon is megtermő gyümölcs, az alma és a dinnye áll az élen. Az alma adja a teljes háztartási gyümölcsvásárlások 25, a dinnye pedig a 17 százalékát. Ezek mellett a déligyümölcsöket is igen kedveli a hazai fogyasztó, melyek 2010-ben az összes gyümölcsvásárlás 37 százalékát tették ki.
A vásárolt mennyiséget tekintve a zöldségeknél a burgonya áll az első helyen, hiszen 36 százalékát teszi ki az összes zöldségvásárlásunknak. Ezt követi a káposzta, a vöröshagyma, a paprika és a paradicsom 10-10 százalék alatti piacrészekkel.
Sokan csak keveset vásárolnak
Ugyan a legtöbb hazai háztartás vásárlója a friss zöldségeknek és gyümölcsöknek, a vásárlások mennyiségében azonban jelentős különbségek figyelhetők meg.
"A friss zöldségek és gyümölcsök teljes megvásárolt mennyiségének a felét a vásárlóknak csak mindössze 16-17 százaléka veszi. Ezek a háztartások a leginkább almát, dinnyét, barackféléket, szőlőt és a burgonyát vesznek. Ők részesítik előnyben a hagyományos piacokat, a zöldségeseket és a kistermelőktől beszerezhető termékeket" - összegezte Sánta Zoltán a GfK Hungária piacfejlesztési menedzsere.
"Ezzel szemben a hazai háztartások nagyobb része - közel 60 százaléka - kisebb mennyiséget vásárol csak. Ők összesen a teljes megvásárolt mennyiség 20 százalékát adják. Ez a nagyszámú hazai háztartás leginkább a déligyümölcsöket részesíti előnyben és a hagyományos beszerzési helyekkel szemben leginkább hipermarketekben, szupermarketekben és diszkontokban szerzi be a termékeket" - tette hozzá Sánta Zoltán.
Az élelmiszer vásárlásaink során egyre inkább arra helyezzük a hangsúlyt, hogy egy termék megérje az árát. Egy termék hazai eredete csak a megfelelő ár/érték arány megléte esetén játszik döntő szerepet a vásárlási döntések során. Nincs ez másként a zöldség, gyümölcsök terén sem.