Ez is jókor jött: a globális infláció elszabadulását jósolják a londoni elemzők

Londoni pénzügyi elemzők szerint érezhető mértékben gyorsulhat a globális infláció, ha a támadások miatt tartós fennakadások alakulnak ki a vörös-tengeri kereskedelmi hajóforgalomban.

2024. január 5., 18:23

Szerző:

Az egyik legtekintélyesebb londoni pénzügyi-gazdasági elemzőműhely, az Oxford Economics pénteken ismertetett tanulmánya szerint a cég alapeseti előrejelzési forgatókönyve azt valószínűsíti, hogy a jemeni húszi lázadók által elkövetett támadások viszonylag rövid ideig tartó fennakadást okoznak a Vörös-tenger hajóforgalmában, és a tengeri szállítás hirtelen megugrott költségei is visszatérnek a korábbi szintekre. 

A ház modellszámításai azonban azt mutatják, hogy ha a Vörös-tenger hajózási útvonalait esetleg több hónapra le kell zárni, és emiatt a tengeri szállítmányozás költségei az egy hónappal ezelőtti díjszabásokat 90 százalékkal meghaladó jelenlegi szinteken maradnak, az tizenkét havi távlatban 0,6 százalékponttal gyorsíthatja a világgazdasági szintű inflációt. 

Az Oxford Economics jelenlegi alapeseti – vagyis a vörös-tengeri kereskedelmi hajózás tartós fennakadásával nem számoló – előrejelzése szerint az éves összevetésű globális infláció az idei első negyedévre várható 4,9 százalékról 2025 első negyedévéig 3,4 százalékra lassul, vagyis már nem sokkal haladná meg a koronavírus-világjárvány előtti öt év 2,9 százalékos éves átlagát. 

A ház londoni elemzői hangsúlyozzák, hogy a Vörös-tengeren halad át a globális tengeri konténeres áruforgalom 30 százaléka. 

A cég tanulmánya kiemeli azt is, hogy egy teherhajó óránként 16,5 csomós (30,6 kilométer/óra) tipikus átlagsebességgel haladva 25 és fél nap alatt ér Tajvanról Hollandiába a Vörös-tengeren és a Szuezi-csatornán keresztül, ha azonban ugyanennek a hajónak a Jóreménység fokát érintve meg kell kerülnie Afrikát, a menetidő 34 napra növekszik. 

A kilenc nap késedelem egyetlen út esetében „nem hangzik túlságosan drámaian”, a halmozott hatás a forgalom egészét tekintve azonban már jelentős: a Vörös-tenger lezárása az iparági adatokra alapozott számítások szerint a globális tengeri szállítási kapacitás 20 százalékos szűkülését okozná - áll az Oxford Economics pénteken bemutatott hatástanulmányában. 

A Gázai övezetet uraló Hamász iszlamista terrorszervezet ellen indított izraeli hadműveletek kezdete óta az Irán által támogatott jemeni húszi lázadók számos támadást intéztek a Vörös-tengeren közlekedő kereskedelmi hajók ellen. 

Az izraeli hadműveletek előzményeként a Hamász október 7-én összehangolt terrortámadást hajtott végre Izrael déli térségében. A támadásban 1200 ember meghalt, több mint háromezer megsérült és a terrorszervezet Gázába hurcolt 240 túszt, akik közül sokan még mindig fogságban vannak. 

Tizenkét – zömmel nyugati – tengeri hatalom, köztük Nagy-Britannia és az Egyesült Államok e héten kiadott közös közleményében arra figyelmeztette a húszikat, hogy „következményekkel” kell számolniuk, ha nem hagynak fel a vörös-tengeri hajózás elleni támadásokkal.

(Kiemelt képünkön: tartályhajók és teherhajók a Szuezi-csatorna bejáratánál, Egyiptom vörös-tengeri kikötővárosánál, Szueznél. Ahmed HASAN / AFP)

Az európai e-kereskedők érdekvédelmi szervezete és tágországi társult szervezetei nyílt levélben fordultak az EU és a tagországok törvényhozásához, hogy lépjenek fel a Temu szerintük piactorzító működésével szemben.

2024. június 21., 08:34

Az Eurostat friss összesítése alapján 2023-ban Magyarország lett az Európai Unió legkevesebbet fogyasztó országa. Már nem csak a románok, hanem a bolgárok is megelőznek minket, Magyarország az Európai Unió legszegényebb országa.