Eddig átverték? Vége lesz a trükkös akcióknak a boltokban

Május 28-án lép hatályba az a rendeletmódosítás, amely jelentősen átírja a kereskedelmi vállalkozások eddigi akciótartási gyakorlatát.

2022. május 27., 09:47

Szerző:

Az új, május 28-tól érvényes szabályozás szerint az akciós árat minden esetben egy legalább 30 napos referenciaidőszak alatt alkalmazott legalacsonyabb árhoz képest kell meghatározni. Változás az is, hogy a vásárlói tájékoztatóban az akciós összeg mellett ezt a korábbi legalacsonyabb árat is fel kell majd tüntetni – mondta az InfoRádiónak a Réti, Várszegi és Társai Ügyvédi Iroda PwC Legal szakértő ügyvédje.

Szűcs László kiemelte: az árrendeletet módosítják oly módon, hogy amennyiben a kereskedő akciót alkalmaz egy adott termékkel vagy szolgáltatással kapcsolatosan, akkor többlettájékoztatási kötelezettsége lesz. Meg kell jelölnie azt az árat is, amihez képest az akciót meghatározza, és ez az árengedmény meghirdetésétől számított, legalább 30 napos időszak alatti legalacsonyabb ár lesz. A szabálynak az a lényege, hogy

a kereskedő a jövőben nem alkalmazhat olyan tisztességtelen magatartást, hogy a tervezett akció előtt megemeli az árat.

Szűcs László szerint az új szabályokat néhány gyorsan romló élelmiszer kivételével minden akciós termék értékesítésénél alkalmazni kell, a módosításnak pedig azoknak a webáruházaknak is eleget kell tenniük, amelyeket külföldön jegyeztek be, de Magyarországon értékesítik termékeiket.

A PwC Legal ügyvédje megjegyezte, miután a módosítás pár nap múlva életbe lép, 

idén már a szokásos, novemberi Black Friday akciókon is nehezebb lesz trükközni.


„Azt is figyelembe kell venni, hogy az akciót követő időszakban, tehát az azt követő 30 napban az az akciós ár lesz az alap, amit egyébként például a Black Friday esetében a kereskedelmi vállalkozás alkalmazott. Ez azt jelenti, ha a Black Fridaynél akciós árat meghirdetnek, akkor az egész karácsonyi időszakig ahhoz képest az akciós árhoz képest lehet további árkedvezményeket megjelölni" – emelte ki.

Szűcs László azt mondta, a rendelet betartása érinti az akciós újságok és egyéb promóciók terjesztését is, így a kereskedelem számára ez többletadminisztrációval jár, a beszállítóknak, kereskedelmi vállalkozásoknak pedig a mostaninál sokkal felkészültebben és körültekintőbben kell eljárniuk, ha el akarják kerülni a fogyasztóvédelmi büntetéseket.

 

(Kiemelt kép: Lidl akciós újság. Forrás: Facebook. )