A kötelező akciókat kifogásolják a magyar dinnyetermelők

A kormány június 1-jétől rendelte el a vágtató élelmiszerinfláció mielőbbi letörése érdekében a multiláncoknak a kötelező akciózást, ami a zöldségekre és a gyümölcsökre is kiteljed. Az áruházláncok a dinnyét is bevonták az akciók körébe, amin a termelők és az agrárkamara is felháborodott, mivel még alig indult el a szüret, és a termés máris nyomott áron kerül a vásárlókhoz.

2023. július 21., 09:41

Szerző:

A kormány június 1-jétől rendelte el az élelmiszerinfláció mielőbbi letörése érdekében a multiláncoknak a kötelező akciózást – húsz termékkategóriában, köztük a friss gyümölcsnél, illetve zöldségnél kell hetente egy-egy szabadon választott terméket a megelőző 30 napban alkalmazott legalacsonyabb árnál legalább 10 százalékkal olcsóbban értékesíteni. július 11-én a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara (NAK), a Magyar Dinnyetermelők Egyesülete, illetve a FruitVeB Magyar Zöldség-Gyümölcs Szakmaközi Szervezet és Terméktanács nekiment a Pennynek, amiért dinnyeakciót hirdetett. Július 13-ától 16-áig 299 helyett 229 forintért árulták a dinnyét – számol be róla a 24.hu.

A három szervezet kifogásolja a a 229 forintos fogyasztói árat. Úgy számoltak, hogy a hazai görögdinnye beszállítói ára 220 forint körüli szinten van, miközben a Penny 229 forintos fogyasztói ára mindössze 140–150 forintos beszállítói árat feltételez. Ez azért gond szerintük, mert a 140–150 forintos ár az idén jelentősen megemelkedett termelési költségeket sem fedezi. A Penny válaszában egyebek mellet az infláció elleni küzdelemre hivatkozva azt írta, az árrés terhére hirdette meg az akciót.

„A PENNY Magyarország számára kiemelten fontos, hogy üzleteiben minél több magyar termék legyen elérhető, ezzel támogatva jelen esetben is a hazai termelők és gazdák munkáját, viszont legalább ennyire fontos a vásárlók terheinek csökkentése is ebben a nehéz gazdasági helyzetben. Éppen ezért a vállalat bizonyos esetekben – ahogy a magyar görögdinnye esetében is történt – az irányadó piaci áron megvásárolt terméket a szokásosnál alacsonyabb kiskereskedelmi árréssel adja tovább vásárlóinak. Mindezt annak érdekében teszi, hogy a szankciós infláció elleni küzdelemben a rosszabb anyagi helyzetben lévő magyar családok is hozzájuthassanak kedvező áron az egyik legkedveltebb szezonális magyar gyümölcshöz” – közölte a 24.hu-val Kazatsay Eszter, a PENNY magyarországi kommunikációs vezetője.

a Magyar Dinnyetermelők Egyesületének elnöke, Göcző Mátyás a lapnak elmondta, az a baj a júliusi akciózással, hogy ha már a dinnyeszezon kezdetén letörik az árakat a láncok, akkor az augusztusi dinnyedömpingre nagyon lemehetnek az átvételi árak. A termelők attól tartanak, hogy nem a jelenlegi áron fogják a szezon végéig árulni a dinnyét a kereskedők, hanem újabb és újabb akciókat hirdetnek majd, és akkor lesz probléma. 

Göcző szerint már most is érezhető az akció hatása – elmondása szerint ahogy a Penny bejelentette, hogy július 13-ától elkezdi az akciót, azonnal körülbelül 40–50 forinttal eshetett a görögdinnye felvásárlási ára. 

Az idei szezonban egyébként arra számítanak a termelők, hogy a dinnyeminőséggel nem lesz probléma, a mennyiséget még nem látják. Összességében bizakodók.

A lap megkereste a nagy áruházláncokat is. A Tesco nyilatkozta, hogy görögdinnyéből teljesen átállnak a hazai forrásra, amint elérhetővé válik a magyar termesztésű, és azt a cseh és szlovák piacra is exportálják. Hasonlóan jár el a Lidl, amely szlovákiai, csehországi és lengyelországi üzletekbe is segít eljuttatni a magyar gyümölcsöt. Július 4-étől pedig kizárólag magyar beszállítóktól érkező görögdinnyét vesznek át.

(Kiemelt képünk illusztráció. Fotó: 168.hu Archív)