Hiperinfláció van, meredeken zuhan a magyar fogyasztói bizalom
Április óta nem volt ilyen alacsony szinten.
A GKI Gazdaságkutató Zrt. friss elemzéséből kiderül, hogy április óta nem volt ennyire alacsony szinten a magyar fogyasztói bizalom. A háztartások egyre borúlátóbbak a pénzügyek és a foglalkoztatás területén az infláció mértékének kirívó emelkedése miatt– írja a Reuters.
Magyarországon az infláció októberben éves szinten 6,5 százalékra nőtt. Ez az adat minden várakozást felülmúlt, részben ez az üzemanyagárak 30,7 százalékos emelkedésének is köszönhető. A kormány rá is kényszerült, hogy hatósági árat vezessen be a 95-ös benzin és a gázolaj esetében.
A Magyar Nemzeti Banknak is intézkednie kellett ebben a helyzetet. Monetáris szigorításokat vezetett be, hogy visszafogja az inflációt és megerősítse a forintot, amely a múlt héten történelmi mélypontra is került.
A GKI felmérése szerint egyébként a gazdaság szinte összes szereplője további áremelkedésre számít. Az üzleti bizalom emiatt növekedésnek indult. A szolgáltató szektort kivéve minden ágazatban az optimizmus jellemző. A fogyasztói bizalomra ezzel szemben más tendenciák jellemzőek.
„A fogyasztói bizalom azonban olyan mértékben esett vissza, amilyenre ritkán volt példa egyetlen hónap leforgása alatt”
– áll a GKI felmérésében. Utoljára tavasszal volt ilyen alacsony szinten– tették hozzá .
A munkanélküliségtől való félelem is nőtt annak ellenére, hogy azok a vállalatok vannak túlsúlyban a magyar gazdaságban, akik további munkaerőt terveznek felvenni. A felmérés szerint a lakosság egyre pesszimistább a megtakarítások és a pénzügyek területén is, ezzel egy hat hónapos javuló tendenciát szakítottak meg.
(Kiemelt képünk illusztráció. Fotó: Shutterstock)