Az Aldi nem áll be a sorba: nem vezeti be, amit más áruházak már megtettek
Bár egyre több vásárló választja, az Aldi még mindig ellenzi ezt a fejlesztést.
A hazai áruházláncok igyekeznek tartani a lépést a nemzetközi piaccal, és természetesen egymással is. A legnagyobb forgalmat bonyolító üzletek a fejlesztéseiket is ehhez igazítják, ám az Aldi egy területen nem kíván beszállni a versenybe – derült ki a Pénzcentrum beszámolójából.
Az önkiszolgáló kasszák megjelenése hazánkban is nagy port kavart: mint arról korábban a 168.hu is beszámolt, a vásárlókat is megosztotta a bevezetésük. Sokak szerint kényelmes megoldást biztosítanak a fizetésre, mások szerint azonban sok esetben, például a kedvezmények érvényesítésekor annyira bonyolult a használatuk, hogy ahhoz mindenképpen egy eladó segítségét kell kérni - így azonban egyáltalán nem gyorsítja a fizetési folyamatot, pedig többek között ez lenne az egyik célja.
Összességében azonban már tavaly ősszel is a vásárlók több mint 50 százaléka tartotta jó alternatívának az önkiszolgáló kasszákat, és valóban egyre több áruházlánc üzletében tűnnek fel ezek a berendezések. Az egyes áruházak maguk is rendszeresen végeznek felméréseket, hogy kiderüljön, mivel kedvezhetnének még inkább a vásárlóiknak, és mennyire vált be az új fizetési rendszer.
Az Aldi nem kér ebből, meg is indokolták a döntésüket
Az önkiszolgáló kasszák mellett a hagyományos pénztárak is megmaradtak, ám ezek számát redukálták, és sok esetben hosszabb sorban állási idővel kell számolnia azoknak, akik ezeket választják. Eltérő, hogy hol mennyire kihasználtak az önkiszolgáló kasszák, ahogyan az is, hogy melyik áruházlánc mennyit telepített belőlük, és jelen vannak-e ezek a pénztárak mindegy egyes üzletükben.
A Lidl például sikertörténetként könyveli el az önkiszolgáló kasszák bevezetését: január végén már 1137 berendezést üzemeltek be; ezzel a legtöbb ilyen jellegű kasszával rendelkező áruházzá vált. Ez nem is meglepő annak fényében, hogy az áruházlánc a tavalyi évben 75 százalékkal emelte meg az önkiszolgáló kasszái számát.
A Tesco sem sokkal marad el ettől a szinttől: náluk 1000 felett van az önkiszolgáló kasszák száma, míg a Spar 900 darabbal rendelkezik. Az Auchan 350 pénztáros kollégát nem igénylő kasszát üzemeltet, ami kifejezetten sok, hiszen csak 20 áruházuk működik Magyarországon. A Penny is fontos fejlesztésnek tartja az önkiszolgáló kasszák telepítését, náluk 13 százalékkal emelték ezek számát, és már 60 berendezést vehetnek igénybe a vásárlók.
A kezdeti időszakban az áruházak dolgozói sem minden esetben üdvözölték a változtatást, hiszen leépítésektől tartottak. A gyakorlatban azonban az áruházak a pénztár helyett más feladatok elvégzését helyezték előtérbe, például az árutöltést vagy a termékek előkészítését. Az önkiszolgáló kasszák bevezetésével több kolléga tud ezen feladatokkal foglalkozni.
A Pénzcentrum felmérése során az Aldit is megkereste, amely egyáltalán nem alkalmaz önkiszolgáló kasszákat az üzleteiben. A portál kérdésére válaszolva elmondták, hogy a jövőben sem kívánnak ilyen típusú pénztárakat telepíteni, ugyanis alapelveik szerint munkatársaik gyorsasága és precizitása emeli az ügyfélélményt. Úgy gondolják, a megfelelő kiszolgáláshoz az is hozzátartozik, hogy a vásárlók kényelmesen és gyorsan bonyolíthatják le a vásárlásaikat, ám eközben megkapják a kellő figyelmet is. A gyorsan működő pénztáraikat olyan védjegynek tartják, amely megkülönbözteti őket más áruházláncoktól, így ezeket továbbra is fenntartják.
(Kiemelt képünk illusztráció. Fotó: Freepik)