16 milliárdot adott volna Szijjártó egy brit beruházásnak, az Európai Bizottság megvétózta

Az Európai Bizottság szerint a cég a magyar állami támogatás nélkül is letelepedett volna az országban, ezért tiltott állami támogatásnak minősítette a tranzakciót és nem engedélyezte.

2024. június 12., 16:37

Szerző:

A magyar kormány 16 milliárd forinttal megtámogatott volna egy autóipari beruházást, ami enélkül is megvalósult volna, ezért az Európai Bizottság tiltott állami támogatásnak minősítette és nem engedélyezte –szúrta ki a hvg.hu.

Az Európai Bizottság szerint tiltott állami támogatás valósult volna meg

2023 szeptemberében avatták fel a GKN Automotive Hungary Kft. gyárát a Borsod-Abaúj-Zemplén megyei Felsőzsolcán. Az akkori hírek szerint eredetileg úgy volt, hogy a brit tulajdonú cég 1500 munkahelyet teremtve az általa gyártott autóipari alkatrészekkel látja majd el a BMW-t, a Mercedest, a Suzukit és a Volkswagent.

A vállalat bejelentésén ott volt Szijjártó Péter, e szerint pedig a magyar állam is adhatott támogatást a beruházáshoz. A külügyminiszter akkor nem akarta elmondani, hogy mekkora összeget biztosítanak, arra hivatkozott, hogy majd akkor közlik, ha az Európai Bizottság (EB) jóváhagyta az állami támogatást.

A hvg.hu megtalálta a nemrég megjelent közleményt, amelyből kiderül, az EB végül megtagadta a támogatás engedélyezését, ugyanis annak nem lett volna valódi ösztönző hatása, így az nincs összhangban az uniós állami támogatási szabályokkal. Magyarország 43,76 millió euróval, azaz közel 16 milliárd forinttal támogatta volna meg a brit céget. Mint írják:

„Az Európai Bizottság arra a következtetésre jutott, hogy az Észak-Magyarországon létesített új autóipari alkatrészgyár megépítéséhez Magyarország által nyújtani tervezett támogatás nincs összhangban az uniós állami támogatási szabályokkal. Ezért Magyarország nem nyújthatja a támogatást.”

Részletes vizsgálata alapján a Bizottság arra a következtetésre jutott, hogy Magyarország nem bizonyította, hogy a támogatásnak mérvadó szerepe volt a kedvezményezett azon döntésében, hogy beruházását Magyarországon valósítsa meg. Vagyis: a felsőzsolcai építkezés a magyar adóforintok nélkül is megtörtént volna, ennek ellenkezőjét a magyar kormány nem tudta bebizonyítani. Pedig a szeptemberi avató ünnepségen Szijjártó még azt mondta, hogy:

„A beruházásért erős nemzetközi verseny volt, amelyet Magyarország nyert meg.”

Brüsszel kicsit másképp látja

„Részletes vizsgálatunk feltárta, hogy a Magyarország által a GKN Automotive Hungary Kft. számára nyújtani tervezett támogatás nincs összhangban az uniós állami támogatási szabályokkal, mivel egy olyan tevékenység költségeit támogatná, amelyet a vállalat mindenesetre Magyarországon végzett volna”

– fogalmazta meg ugyanezt kicsit másképpen Margrethe Vestager, a versenypolitikáért felelős ügyvezető alelnök.

(Kiemelt képünk illusztráció. Fotó: KTSDESIGN / SCIENCE PHOTO LIBRARY / KTS / Science Photo Library via AFP)

Az európai e-kereskedők érdekvédelmi szervezete és tágországi társult szervezetei nyílt levélben fordultak az EU és a tagországok törvényhozásához, hogy lépjenek fel a Temu szerintük piactorzító működésével szemben.

2024. június 21., 08:34

Az Eurostat friss összesítése alapján 2023-ban Magyarország lett az Európai Unió legkevesebbet fogyasztó országa. Már nem csak a románok, hanem a bolgárok is megelőznek minket, Magyarország az Európai Unió legszegényebb országa.