2019/5 Mi vagyunk az Audi

Az Audi független szakszervezetének győri sztrájkja a látszat ellenére nem lokális ügy. A rendszerváltás utáni Magyarország legkomolyabb, jól szervezett, 168 órásra tervezett munkabeszüntetése olyan globális kérdéseket vet föl, hogy mekkora bérkülönbözetet fogadnak el a Kelet-Európában ugyanabban a munkakörben dolgozók a nyugati kollégáik keresetéhez képest.

2019. január 30., 10:25

Szerző:

A másik oldalról pedig: vajon megéri-e egy multicégnek újabb beruházásokat hozni és az eddigieket fejleszteni olyan országokban, amelyekben már kevés a munkaerő, és ha teljesítik a szakszervezet követeléseit, akkor a költséghatékonyságukkal együtt a versenyképességük is romlik? Segít-e az úgynevezett rabszolgatörvény a rugalmas munkaidő törvényes kitágításában – ami az autógyárak elemi érdeke –, vagy éppen az emiatt kialakult közfelháborodás hozza felszínre és teszi megkerülhetetlenné a bérfeszültségek enyhítését? Hajba Ferenc írása.

Lapozzon bele!

Régi-új gazdagok

Korszakváltás, szintlépés, generációcsere – jelentős változások zajlanak a magyar milliárdosok körében, amit ha teljes egészében nem is, irányvonalaiban elég pontosan lehet követni a leggazdagabbak évről évre közzétett listáiból. Látványos például, ahogyan a politika felülírja a gazdasági racionalitást, és a semmiből emel fel embereket vagy tüntet el olyanokat, akikről azt lehetett hinni, hogy a vagyonuk szilárd és megingathatatlan. Demján Sándor tavalyi és Andy Vajna januári halála olyan kérdéseket is felvet, vajon mi történik a birodalmakkal, ha az azokat irányító meghatározó személyiség nincs többé. További probléma, hogy Magyarországon az elit nem tölti be a mintaadó funkcióját – ezt állítja Kristóf Luca szociológus, elitkutató. Úgy véli, a politikai elit tagjai nem építik és erősítik a demokráciát, a leggazdagabbak között pedig egyre inkább jelen vannak a NER-lovagok, akik a vagyonukat nem piaci teljesítménnyel szerezték. A kutató azt mondja, a nemzeti burzsoázia felemelkedése olyan mértékű és annyira látványos, hogy elnyomja azt, ami korábban történt. Az, hogy Mészáros Lőrinc a semmiből három év alatt hozta be Csányi Sándort, szinte már jó színben tünteti fel a korábbi garnitúrákat. Kristóf Luca kutatásai szerint mindenki, így még a Fidesz-szavazók is tudják, hogy a NER-lovagok politikai kapcsolataik révén gazdagodtak meg, de ez a tény senkit sem zavar. Ráadásul a kulturális elit olyannyira erőtlen, hogy nincs igazi véleményformáló szerepe, holott nagyon nem mindegy, milyen mintát kap a társadalom a saját elitjétől, az ugyanis viszonyítási alap a mindennapok megéléséhez. Szabó Brigitta összeállítása.

TGM

Ne nagyon hetvenkedjen az ember, ha elmúlt hetven. A közönség mégis valami ilyesmit vár. Tamás Gáspár Miklós születésnapján a lapokat interjúözön árasztotta el. Hogy írásunk hőse öregszik – és a hiúság vétke sem idegen tőle –, a felvételeken rosszul palástolt meghatottság is bizonyítja. Kolozsváron kisebb konferenciát szerveztek a tiszteletére, Budapesten egy kis klubban, baráti körben tisztelegtek előtte. Az életút fontos és érdekes, ha úgy vesszük, már közkincs: a politikai cselekvés filozófiai megalapozásának véget nem érő folyama. Cikkek és médiaszereplések halmaza. A közönség pedig számon tartja a manírokat. A híres sétapálcát. A csokornyakkendőt. A szivart. Gazsi a közönséget harminc éve ingerli, provokálja és szolgálja. Valahogy úgy vagyunk vele, mint a függő a kokainnal: zavar, de nem bírunk leszokni róla. Mielőtt bármit is leírunk róla, szögezzük le: nagy arc, nagy ember, a rendszerváltás korának klasszikus alakja. Buják Attila portréja.

Kutyasétáltatás csak engedéllyel

Szerintem a fő probléma nem az egyenlőtlenség, hanem a mobilitás. Ha a mobilitással nem lenne probléma, akkor a növekvő egyenlőtlenség, vagyis bizonyos szektorokban a bérek növekedése arra ösztönözné az embereket, hogy képezzék magukat – mondja lapunknak Isztin Péter közgazdász. Szerinte nem feltétlenül igaz az a közkeletű állítás, hogy a kormányok a felső egy százalék érdekében politizálnak. Vajon a videojátékok elcsábítják-e a fiatal munkaerőt, és jobban tanulnak-e a hátrányos helyzetűek, ha fizetnek nekik? Ónody-Molnár Dóra interjúja.

Ne a készen kapott válaszokat szajkózzák

Azt szeretnénk megértetni a fiatalokkal, hogy bonyolult társadalmi problémákra nincsenek egyszerű válaszok, aki könnyű és gyors megoldásokat kínál, becsapja őket – nyilatkozta a 168 Órának Takács Gábor színész-drámatanár, a Színházi politika # politikai színház című nemrég megjelent tanulmánykötet egyik szerzője. A több mint két évtizede színházi neveléssel foglalkozó Káva Kulturális Műhely vezetője azt mondta, nem akarják előírni a diákoknak, hogy mit gondoljanak egy-egy fontos kérdésről, csak azt szeretnék, hogy önálló, tudatos, saját maguk által végiggondolt válaszaik legyenek. Arról is kérdeztük, vajon nem kerül-e óhatatlanul összeütközésbe a NER-rel egy olyan társulat, amely önálló gondolkodásra, kritikai szemléletre, a készen kapott, leegyszerűsített válaszok felülbírálására buzdítja az iskolásokat. Takács Gábor elmondta azt is, mit gondol a hatásvadász színházi eszközöket alkalmazó politikusokról. Aki kérdez: Cseri Péter.

 

Nincs jogosítványa, töri az angolt. Mégis fiatalon lett adjunktus a Corvinuson, de alapított már egy minipártot, volt kerületi polgármester, főpolgármester és most indul a miniszterelnök-jelölti előválasztáson. Tarlós szerint "hazudós, tétova, mama kedvence", Tóth Csaba pedig "taknyos úrifiúnak" nevezte. Megint mások Orbán Viktor ellentétét látják benne - portré Karácsony Gergelyről az új 168 Órában.

„Aligha” – válaszolta Kemenesi Gábor víruskutató arra a feltételezésre, amely szerint a koronavírust egy kínai laboratóriumban fejlesztették ki. A legfrissebb 168 Óra nyomtatott hetilap azt próbálta meg felfejteni a víruskutató segítségével, hogy honnan származhatott a koronavírus, és hogyan került át az emberre.

„Még hivatalba sem léptem, de már megmondták, hogyan fogok visszaélni”. Január elsején lett Magyarország új főbírája Varga Zsolt András. Polt Péter legfőbb ügyész volt helyettesét, korábbi alkotmánybírát, a Velencei Bizottság tagját, tárgyalótermi tapasztalat nélkül, két törvénymódosítás eredményeként választhatta meg a Kúria élére a kétharmados parlamenti többség. Az egyik szerint az Alkotmánybíróság tagjaként szerzett tapasztalat is bírói jogviszonynak számít, egy másik pedig lehetővé tette, hogy az alkotmánybírákat kérésükre a köztársasági elnök a szokásos pályáztatási eljárás nélkül a Kúria tagjának nevezze ki.