Van, aki itt tölti az éves szabadságát – A Távmozi ad otthont az animációs filmfesztiválnak
Miért döntöttek úgy, hogy a kialakult helyzet ellenére online formában mégis megtartják a fesztivált?
A közönségünk az elmúlt tizennyolc évben hozzászokott, hogy az adventi időszak kezdete egyúttal az új animációs filmek seregszemléje is az Anilogue fesztivál keretében, és a nemzetközi szakma, a stúdiók, a világforgalmazók fesztiválnaptárában is itt van az állandó helyünk. Nem akartuk ezt a hagyományt megtörni még akkor sem, ha az idei programot sok szempontból újra kellett terveznünk.
Mennyiben kellett a fesztivál felépítését átalakítani az új platformra? Vannak-e olyan programok, amelyek az online térbe költözés miatt elmaradnak?
Igyekeztünk megtartani az eredetileg tervezett műsorstruktúrát, és a Távmozi platformján is megőrizni a fesztivál eleven, közösségi élményét. A vetítések és a közönségtalálkozók, workshopok egy részét azonban így májusra kellett halasztanunk. A most novemberi, teljes egészében online programunkat úgy alakítottuk ki, hogy a lehető legkényelmesebben lehessen otthonról megnézni a filmeket, bár az elmúlt években kiderült, hogy a törzsközönségünk akár az éves rendes szabadságát is hajlandó ezekre a napokra tartogatni, hogy a nagyon sűrű program egyetlen vetítéséről se maradjon le.
Az animációs filmekről elsősorban gyerekeknek szóló művek jutnak eszünkbe. Mennyiben szól nekik az Anilogue kínálata?
Az animáció fogalma inkább az adott film elkészítésének módjára vonatkozik, és nem a célközönségére. Nagyon sokszínű művészeti ág ez, legalább annyira, mint az élő szereplős film: mesétől dokumentumig, szatírától drámáig, kísérleti filmtől akciófilmig rengeteg alakot tud ölteni. A műsorunk javarésze a kevésbé ismert és inkább felnőtt közönségnek szóló filmekből áll, de nagyon büszkék vagyunk a gondosan válogatott, magas művészi színvonalat képviselő, kifejezetten gyerekeknek szóló animációs filmjeinkre is, mert ezekkel nem lehet máshol találkozni, csak itt a fesztiválon.
Többféle technikával készülnek az animációs filmek. Melyek most legnépszerűbbek?
Kiegyenlített a kínálat, most nincsenek egyértelmű technikai divathullámok. Amikor 2003-ban elindult az Anilogue, akkor még sokan a 3D-grafika bűvöletében éltek, és talán több film készült számítógépes technikával, mint amennyit a koncepció és a cselekmény indokolt volna. Az elmúlt években viszont, úgy látom, az elbeszélendő történethez keresnek megfelelő technikát az alkotók, és nem fordítva.
A nagy stúdiók animációs filmjein kívül kevés jut el a magyar mozikba. Mi lehet ennek az oka?
A szórakoztató családi filmeken kívül valóban túl kevés animáció kerül a mozikba, pedig éppen a mi fesztiválunk a bizonyíték arra, hogy milyen gazdag és mennyire rétegzett ez a műfaj. Mégis óvatosak vele a forgalmazók, egyrészt mert a bevált receptekkel könnyebb dolgozniuk, és sokkal kevésbé hagyatkozhatnak a sztárkultuszra is, mint az élő szereplős filmeknél. Az értékes animációs film általában előzmények nélküli, formabontó vizuális kísérlet is egyben. Nehezebb szóban érzékeltetni, hogy pontosan mitől különleges, viszont ha végül találkozik a maga célközönségével, sokkal hatásosabb élményt tud adni, mint a jól ismert, üzembiztosan forgalmazható szériatermékek.
Az interjú a 168 Óra hetilap 2020. november 25-i számában jelent meg.