Tükörcserepek Kína történelméből -- a Verzió filmfesztiválon

Idén Kínára figyelt a világ. De vajon mennyit tudunk ennek a hatalmas kiterjedésű országnak a történelméről? A Verzió retrospektiv programja idén Kína történelmének közelmúltját helyezte reflektorfénybe.

2008. november 5., 21:57

-- A Verzió retrospektiv programja idén Kína történelmének közelmúltját helyezte reflektorfénybe -- nyilatkozta Surányi Vera, a filmsorozat szerkesztője. A ritkaságokat bemutató retrospektívnek az Örökmozgó Filmmúzeum ad otthont.

-- A Verzió fesztivál általános programjában látható egy rövidfilm, amelynek címe az Emlékezés napja. Lui Wei rendező a Tienanmen téren 2005. július 4-én egyetlen kérdést tesz fel a különböző korosztályú fiataloknak, idősebbeknek, nőknek, férfiaknak: milyen nap van ma? A megkérdezettek egy része nem tudta, hogy az akkor tizenhat éve történt véres leszámolás helyszínén tartózkodik. A nagyobbik része pontosan tudta, ám határozottan elzárkózott előle, hogy a kamerába mondja el véleményét. A Tienanmen téren vérbefojtott diáklázadás idén tizenkilenc éve történt -- közli a sorozatszerkesztő.

Hogy mi volt az előzmény, erről szól A Mennyei béke kapuja (1995) cimű nagy ívű dokumentumfilm. Rendezői (Carma Hinton, Richard Gordon) évekig éltek Kínában, Carma Hilton ott született. Filmjüket, amelyet a világ minden táján vetítették már, hatéves kutatómunka előzte meg. A számtalan díjjal kitüntetett alkotás tizenhárom éves késéssel érkezett Budapestre. Ugyanez az alkotócsoport készítette a Reggeli napfény ( 2003) című dokumentumfilmet, amely hasonló igényességgel készült a negyvenkét évvel ezelőtt kezdődött ”nagy kulturális forradalom” időszakáról. Arra vállalkozik, hogy feltérképezze, miként váltak a propaganda eszközévé a tömegkultúra legkülönbözőbb területei, a film, a színház és a képzőművészet.

-- A Tükörcserepek Kína történelméből című sorozat további alkotásai közül kettő szintén a „nagy kulturális forradalom” időszakát öleli fel. A mélyen megrendítő Halálom után-t és a Vörös művészet-et a független filmes Hu Jie készítette. Mindkét filmben ritka, korabeli archív felvételek láthatók, kínai alkotójuk Londonban él. A Császár nevében az 1937-es kínai-japán háború közelképe. A sorozat tehát igyekszik hiányos ismereteinket bővíteni azzal, hogy az érdeklődő nézők elé tárja Kína újkori történelmének mozgóképes feldolgozását -- mondja Surányi Vera.

November 8-án 20.00 órakor, A Mennyei béke tere című alkotáshoz Dr. Salát Gergely Kína-kutató tart bezetőt, és összefoglalja a film-sorozat tanuságait.
A film-sorozat helyszíne a Cirkogejzír mozi.

Életének kilencvenedik évében elhunyt Mécs Károly Kossuth-nagydíjas, Kossuth- és Jászai Mari-díjas színművész, a nemzet művésze, érdemes és kiváló művész, a Magyar Művészeti Akadémia rendes tagja.