Tudod-e még az én nótám?
December huszonkettedikén reggel hatkor szólalt meg először a közmédia új zenei csatornája, a Dankó Rádió. A tizenkilencedik században élt Dankó Pista nótaszerzőről, a tanyavilágban cigányzenekart szervező muzsikusról elnevezett adó magyar nótát, cigányzenét, operettet és népdalt sugároz az ország tíz nagyvárosának tíz frekvenciáján. Emellett „a vidéki Magyarország történéseire fókuszáló” híreket is hallhat az, akit az érdekel.
Az indulást még december elején jelentette be Böröcz István, az MTVA első embere. „A regionális rádióadások jövőjének meghatározásakor” vetődött fel, állította a vezér, hogy a magyar nóta kiszorult a médiából, miközben a műfajnak sokmilliós tábora van.
„A televíziós nézettségmérést végző Nielsen Kft. adatbázisában szereplő adatok alapján több mint hárommillió főre tehető azoknak a száma, akik a közelmúltban hallgattak magyar nótát, operettet vagy cigányzenét. Az adatok a nézettség mérésére szolgáló, 1040 háztartásból álló országos reprezentatív panelből származnak, amely panelen mintegy 2400, legalább négyéves vagy annál idősebb személy tévénézési szokásainak vizsgálata zajlik” – indokolta az adó létrejöttét az MTVA Sajtóirodájának tájékoztatása. A kutatás szerint a műfaj kedvelői főként a kistelepülési és az ötvenévesnél idősebb korosztály körében lelhetők fel.
Bizonyára ennek az elementáris igénynek tudható be, hogy míg nagy múltú, a puszta létezésükért százmilliókat az államkasszába fizető rádiók frekvencia híján szűntek meg a közelmúltban, s a Klubrádió fölött is Damoklész kardja lebeg, a közmédia Dankója hipp-hopp „szabad sávhoz” jutott: kértek, s azonnal kaptak is egy budapesti regionális frekvenciát a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóságtól, vidéken pedig az eddigi Régió Rádió adóit vették át.
A műsorstruktúrán nem sokat kellett mítingelni: reggel hat és tíz között kívánságműsor megy nótákból, tizenegyig Erdélyi Claudia Az a szép című nótaválogatása, tizenkettőig „Nagy Ibolya operettprimadonna” műsora, déltől ismét „interaktív nóta kívánságműsor”, kettőtől Tudod-e még az én nótám? címmel Asbóth József jelentkezik, háromtól nóta, öttől operett, hattól ismét nóta, este nyolctól magyar és cigányzene, kilenctől reggelig pedig az aznapi műsor ismétlése.
Miközben százasával kerülnek utcára a közmédia régi munkatársai, s mások mellett a rádió öt regionális stúdióját is szélnek eresztik, a Dankó üdítő kivétel: „A felelős zenei szerkesztő munkáját két szerkesztő, két műsorvezető, néhány műszaki kolléga és egy telefonos munkatárs segíti – írta kérdésünkre a cég sajtóosztálya. – A rádió beindítása nem járt külön kiadással, belső kapacitásból került megszervezésre. A fenntartására fordított költségek a törvényi előírásnak megfelelően az MTVA éves mérlegében kerülnek nyilvánosságra.”