Szász János óriási sikere Moszkvában

Hatalmas sikert aratott Szász János Mester és Margarita rendezése a nagy hagyományú Csehov Moszkvai Művészszínházban (MHT): kritikák még nem jelentek meg, de Oleg Tabakov, a színház világhírű színész-igazgatója és a színészek csak az elragadtatott lelkesedés hangján szóltak az előadásról, a közönség szűnni nem akaróan, állva ünnepelte, és már meg is hívták a magyar rendezőt egy újabb munkára.

2011. szeptember 12., 11:52

A több premierre a júliusi nyilvános főpróbák keltette érdeklődés után nem lehetett jegyet kapni, sőt, a nézőtér összes járását pótszékekkel kellett telerakni. A közönség soraiban foglalt helyet a moszkvai színházi világ számos sztárja, és többek között Nyikolaj Ciszkaridze, a Nagyszínház és Oroszország első balett-táncosa, akiket már az "esemény" híre csábított oda.

Szász János már Magyarországon is megrendezte a Mihail Bulgakov Mester és Margarita című regényéből készült saját adaptációját, de a neves moszkvai színház számára ezt újra írta. A moszkvai változat - az eddigi itteni feldolgozásoktól is eltérően - a Mester és Margarita szerelmét állítja a középpontba.

A színészek már korábban is elmondták interjúkban, hogy Szász módszerei némileg eltérnek attól, amit megszoktak, és nem volt mindig könnyű, de a magyar rendező „jobban ismeri a regényt, mint ők”, és igen jelentős előadás születik.

Tatjana Kirs, az orosz nyelv és irodalom professzora az a premier után remeknek és döbbenetesen újszerűnek nevezte adaptációt, és azt mondta, külön nagy elismerést érdemel a regény szövegének rendkívül pontos és hű kezelése.

Oleg Tabakov a premiert követő banketten elmondta: hétszer látta az előadást, és annyit mondhat: Szász János nem "vendégmunkás a színházban, hanem elismert családtag, akit – amint egyéb teendői engedik –, visszavárnak egy újabb rendezésre". Tabakov úgy vélte, jelenleg nincs ehhez hasonló színházi produkció Moszkvában.

Ebben Tabakov aligha téved: az előadás tartalmi és formai kvalitásai mellett azzal is kitűnik, hogy 65 szereplő vesz részt benne, s a költségek sok százezer dollárra rúgtak, a pontos adat üzleti titok. A műsorfüzet szerint a fő szponzor az állami Szberbank, az ország legnagyobb pénzintézete.

A színészek köszönetet mondtak az igazgatónak, hogy vállalta az új, Moszkvában kevéssé ismert külföldi rendező meghívásának nagy kockázatát, és a szó szoros értelmében hálálkodtak a rendkívüli tehetségnek értékelt magyar rendezőnek.

A júliusi főpróbák után összesen három nap alatt nagyon sok változást hajtottak még végre az előadáson, és Szász János az MTI-nek elmondta: a külföldi rendezéseknél mindig „abbamarad" a munka egy ponton, de azért „a gyerek megszületett" „egyetlen ünnepi, gyönyörű pillanatban", és nem hagyja magára: a tervek szerint kéthavonta megnézi majd, hogyan alakul az előadás.

Az esetleges következő MHT-rendezéssel kapcsolatban leszögezte: boldogan jön bármikor, de egyelőre kabalából nem töpreng azon, mit szeretne színpadra vinni, ha majd oda kerül a sor.

Azt mondta, Moszkvában egész más a színházi munka, mint Magyarországon. Dicsérte a válogatottan remek színészeket, formaérzéküket és szabadságukat. Úgy vélte, rendkívül egészséges a légkör: például szó nélkül beáll a karba az, aki másnap főszerepet játszik.

A banketten a szokásos hivatalos illemen messze túlmenő figyelemmel, szeretettel, elismeréssel, ajándékokkal halmozták el a magyar rendezőt és feleségét, ünnepelték a hatalmas sikert, és újra és újra kérték: rendezzen még a színházban.

A Moszkvai Művészszínház Oroszország legnagyobb hagyományú, és nemzetközileg is legismertebb színháza, amelyet Konsztantyin Sztanyiszlavszkij, a kiváló színész, rendező, színházi pedagógus és teoretikus, és Vlagyimir Nyemirovics-Dancsenko színigazgató, producer, író és drámaíró alapított 1898-ban, amelyben Csehov számos darabjának ősbemutatója zajlott, és amelynek sztálini korszakát Mihail Bulgakov örökítette meg Színházi regény című művében.