Stílusgyakorlatok

2013. május 1., 16:22

Az íróról azt mondja egy hiteles forrás (ő maga), hogy Dés Mihály egy „nagydumás link, aki értelmiséginek adja elő magát”. Főszereplőnk, Koszta János egyszerűbb fazon (amit az is bizonyít, hogy ő nem írt könyvet Désről), de ő sem az a kiköpött hivatalnoktípus. „Az orgazmustudomány Makarenkójaként” túlfűtött tettes és áldozat egyszerre. (Két férfi, egy eset – mondhatnánk.) Meséli és egyidejűleg kommentálja az eseményeket, néha megsemmisítő öniróniával. (A házibuliban „ráztam magam, mint egy becsvágyó bajadér”.)

Gyakran megfordítja a szereposztást: mint ügynökjelölt ő ír karaktergyilkos jellemzést a beszervezésével kísérletező Galambos elvtársról. Kivételes érzéke van a groteszk iránt. A káoszt természetes állapotnak, életkeretnek látja. Nem óhajt beépülni a rendszerbe, csak él benne. „Felvilágosult fatalizmus” vezérli.

A nyolcvanas évek Pestje nagy dzsungel. Hősünk itt szellemi segéderősködik: műfordít, tolmácsol, dramatizál, azaz minden akcióban csak „második száj”. De érik már a saját regény, amelyben végre ő beszélhet magáról, még ha sok-sok vendégszöveg segítségével is. Lenyűgöző stílusparódiák, ironikus idézetek, pamfletba illő megállapítások szórakoztatnak, némi szégyenlős intellektualizmussal: két bazmeg közt egy Nietzsche-sor...

Az abszurd életút megtörik: Kosztának a diliházban látnia kell, hogy „milyen billenékeny a különbség a társadalmilag elfogadott normalitás és a bedilizésnek minősített kirekesztés között”.

Az „egyenlőtlenség harmóniája” aztán a kilencvenfokos kékkúti kanyarban törik össze: Dés elengedi hősének kezét. Utána már csak az utókor következik. Mi, olvasók.

Ez a generáció tudta a legjobban rosszul érezni magát – állítja a szerző nagy feltűnést keltő első regényében, amelyben tesztoszterontörténet vegyül bibliai elemzéssel, (ál)kulcsregény száz verssel, memoárral, naplóval és viccgyűjteménnyel. És lám, az élet minden históriát továbbír: a könyvben emlegetett divattervezőt, Király Tamást a kötet megjelenése táján gyilkolják meg. Véletlenül így is jönnek a rímek. Mindenhonnan.

(Dés Mihály: Pesti barokk. Magvető Kiadó.)

Erdélyi S. Gábor