Oroszok a spájzban

Makszim Gorkij élelmezését a KGB korabeli őse, az univerzális Cseka/GPU látta el Olaszországban és szovjet földön egyaránt. Moszkvában a nagy vacsorákhoz – hatvan vendégnél több esetében – az elhárítás ételutánpótlást is szállított egyetlen telefonhívásra.

2015. július 30., 12:31

Igaz, a vendégek között elő-előfordult Vlagyimir Iljics is (a satnya) és Joszif Visszarionovics (a részeges, még Leninnél is jelentéktelenebb), akit a magasított talpú csizma sem emelt meg. Az exbolsevik, tüdőbeteg írót Lenin hajtotta ki a Szovjetunióból, de mindvégig eleven maradt a kapcsolata orosz-szovjet művészekkel, politikusokkal. Olyannyira, hogy egyesek hónapokat laktak/nyaraltak nála gyógyhelyén, Itáliában.

Gorkij igen bonyolult helyzetben próbált meg túlélni és ebben másokat is segíteni. A nagy tablóban, a zsibvásáron és tömegsírban rendre megjelennek a húszas-harmincas évek főszereplői, olyan megvilágításban, ahogyan róluk eddig nem gondolkodtunk. Kamenyev és „a vadállat” Zinovjev Sztálinnak az áldozataként korábban akár némi rokonszenvünket is kicsiholhatta volna, ám a regényből kiderül: maguk is megértek a golyóra.

Gorkijnak, ennek az „iszákos, népi bumburnyáknak”, „nyomuló ripacsnak” – így látta szolgálója-szeretője-orvosnője – a nemzetközi hírnév akkor is bizonyos védettséget adott, amikor közvetlenül a forradalom győzelme után igen kritikusan írt a Novaja Zsiznyben az „ázsiai barbárság” veszélyeiről és az orosz „inteligencija” kiirtásáról; s akkor is, amikor a börtönből hozatott ki művészeket. Volt is ellensége bőven: például Trockij húga (Kámenyev felesége) vagy maga Krupszkája (Leninné). Nem véletlen hát, hogy Gorkij gyanakodva fogadott minden Moszkvából érkezett orvost: ki tudja, milyen megbízással érkezett...

Ha hazalátogatott szülőföldjére, nagy ünneplésben részesítették. „A színháziak, a színháziaknak öltözött csekisták és a csekistáknak öltözött csekisták lelkesen tapsoltak” – írja kiváló könyvében az iróniáját szívesen és számos esetben gyakorló Spiró.

(Spiró György: Diavolina. Magvető Kiadó.)

Erdélyi S. Gábor

14:33

A Bajor Gizi Színészmúzeumban 2025. február 28-án nyílt meg a „Tompos Kátya (1983–2024)” című időszaki kiállítás, amely a tragikusan fiatalon elhunyt színésznő sokoldalú pályafutását mutatja be. A tárlat szeptember 28-ig látogatható, szerdától vasárnapig 10 és 18 óra között.